Konfrontacje z Kieślowskim w Kinie Centrum Kultury

W bieżącym roku obchodzimy Rok Kieślowskiego – dwudziestą rocznicę śmierci wybitnego reżysera. Zespół Konfrontacji Teatralnych postanowił przypomnieć najważniejsze dzieła tego ważnego dla światowego kina artysty. W grudniu zobaczymy filmy, którymi reżyser zyskał międzynarodową sławę.

Rozpoczniemy od kinowych wersji dwóch odcinków Dekalogu – cyklu dziesięciu filmów telewizyjnych z 1988r. „Krótki film o zabijaniu” powstał na rok przed zniesieniem w Polsce kary śmierci. Celowo pokazujemy to dzieło razem z najnowszym filmem Macieja Pieprzycy „Jestem mordercą”.  Tym samym chcemy zwrócić uwagę na aktualny wymiar filmu Kieślowskiego, który  został nagrodzony na festiwalu w Cannes (nagroda Jury oraz nagroda FIPRESCI), i od którego zaczęła się międzynarodowa kariera polskiego reżysera.

W obsypanym nagrodami „Krótkim filmie o miłości” Kieślowski zmienia optykę. Ten z pozoru prosty film zestawia rzeczywistość – reprezentowaną przez bohatera, w którego wciela się Olaf Lubaszenko – z niedostępną i z tego powodu trochę „nierealną” pięknością graną przez Grażynę Szapołowską.
Granice pomiędzy tymi dwoma porządkami są również tematem pierwszego francuskiego filmu Kieślowskiego „Podwójne życie Weroniki” . Podwójne życie funkcjonuje tu jako napięcie pomiędzy realnym, a fantazją. Jest także rozdwojeniem w sensie politycznym – polska Weronika ma swoją zachodnią odpowiedniczkę. W „Trzech kolorach” dynamika stanów wewnętrznych zostaje połączona z „politycznością” barw francuskiej flagi i odpowiadających im haseł rewolucji francuskiej.

„Niebieski” okazał się filmowym wydarzeniem. Krytycy zgodnie podkreślali niezwykłą urodę filmu; bardzo malarskiego, nastrojowego, którego piękno – jak pisano – było chwilami aż nazbyt intensywne. Wiele pochwał zebrała również występująca w głównej roli Juliette Binoche – jedna z najpopularniejszych i najciekawszych francuskich aktorek. W „Białym” bohater (Janusz Gajos) nielegalnie i w niekonwencjonalny sposób powraca z Zachodu, rajskiej idylli Paryża i małżeństwa z piękną Francuzką aby z powrotem uzyskać dostęp do rzeczywistości transformującej się ustrojowo Polski. Kieślowski dowodzi, że we współczesnym świecie nie ma prawdziwej równości, bo w istocie każdy chce być równiejszy: lepszy, bogatszy, sprytniejszy od innych.
„Czerwony”, to ostatni film z trylogii ilustrującej  hasła Rewolucji Francuskiej: Wolność, Równość, Braterstwo. Warto zwrócić uwagę na więź, jaka łączy Valentine i sędziego jest pewnym rodzajem braterstwa. On – cynik i pesymista, pełen gorzkiej mądrości i szorstkiego wdzięku, ona – piękna, dobra, ufna i gotowa kochać – walczą ze sobą, ścierają się, a jednocześnie potrzebują siebie. Ona budzi go do życia, on – o dziwo – zaraża ją wiarą w miłość.


Bilety na seanse Konfrontacji z Kieślowskim dostępne są w serwisie tiketto.pl i kasie Centrum Kultury


Zobacz również

FreshMail.pl