neTTheatre / Laboratorium Lublin: Rusza nabór do projektu teatralnego „Dionizos 360”

neTTheatre i Laboratorium Lublin zapraszają młodych entuzjastów teatru do udziału w eksperymentalnym spektaklu, który zostanie zarejestrowany kamerą 360°.

„Dionizos 360” to eksperymentalny spektakl zrealizowany kamerą 360° na podstawie trzech tragedii: „Fenicjanek” i „Bachantek” Eurypidesa oraz „Błagalnic” Ajschylosa. Nacisk zostanie położony na rekonstrukcję i ukazanie mechanizmu przemiany postaci. Będzie to kontynuacja i dalszy rozwój odkryć poczynionych w ramach projektu artystyczno-badawczego „Dynamika Metamorfozy”, którego realizacja rozpoczęła się w 2012 roku.

Pierwsze spotkanie:
2 lipca 2020 (czwartek), godz. 18:00
Wirydarz Centrum Kultury w Lublinie
Zapraszamy osoby pełnoletnie.

Przedmiotem naszych studiów jest nie badana nigdy wcześniej sekwencja ról granych przez trzech antycznych aktorów, którzy kreowali wszystkie postaci tragedii – z tego też względu na scenie nigdy nie pojawia się więcej niż trzy postaci na raz, oczywiście nie licząc chóru. Okazało się, że z algorytmu wejść i wyjść poszczególnych postaci, dla większości tragedii możliwa jest tylko jedna „wykonalna” kombinacja. Potwierdziły się nasze przypuszczenia, że porządek przemian jest nośnikiem znaczeń dla całej trylogii, decyduje o doborze środków aktorskich, a często bezpośrednio wpływa na zachowania sceniczne postaci. Kolejne aktorskie wcielenia nadają nowe sensy przywoływanemu w tragedii mitowi, a łańcuch przemian spaja wszystkie grane przez jednego aktora postaci w jedną meta-postać. Jej kolejne wcielenia napędzają się nawzajem, często antycypują swoje pojawianie się na scenie, wciąż przypominając widzowi, że kto kryje się za maską. Następstwo granych postaci pozwala aktorowi stworzyć w poprzedniej miejsce na następną. Pozwala także w sytuacji cytowania na odezwanie się znanym już widzowi głosem cytowanej postaci, który nagle dotkliwie „nie zgadza się” z nową maską.

Eurypides uświadamia swojego widza jak dalece można utożsamić się z cudzym losem, radością lub cierpieniem i zachęca do tego. To niezwykłe zawieranie się w sobie losów różnych ludzi dokonuje się według pewnych reguł. Odkrycie ich i zrozumienie poprzez praktykę aktorską jest przedmiotem tego projektu. Nawiązując do sposobu pracy antycznych aktorów, a także odpowiadając na zaistniałe okoliczności epidemiczne postanowiliśmy spróbować nowego sposobu pracy nad aktorskimi partyturami. Każdy z aktorów będzie pracował w odosobnieniu – do pierwszego i jedynego wspólnego spotkania dojdzie w trakcie premiery. Pracujący w odosobnieniu aktorzy, najczęściej zamknięci w swoich domach, siłą rzeczy zmuszeni zostaną do położenia największego nacisku na interpretację tekstu i postaciowanie, ale także na zrozumienie mechanizmu przemian. 

Konieczność pozostawienia miejsca dla partnera, przewidzenia jego obecności w swoim działaniu, których skuteczność zweryfikowana zostanie dopiero w dniu premiery, na oczach widzów – pozwolą nam głębiej zrozumieć warsztat antycznego aktora. Dzięki użyciu technologi VR odbiorca doświadczenia zaproszony jest do aktywnego udziału w spektaklu, do rozglądania się po scenie. Akustycznie wciąż znajduje się w sercu akcji, a dzięki kamerom dookolnym może sam decydować za którym aktorem podąża wzrokiem, kogo w danym momencie obserwuje. Ten rodzaj zaangażowania widza w spektakl powoduje wytworzenie się zupełnie nowej formy odbioru, która paradoksalnie przybliża nas do antycznych poprzedników. Liczymy na to, że – podobnie jak dotychczas – w działaniach neTTheatre — Teatru w Sieci Powiązań, pierwszego na świecie teatru internetowego, uda nam się zaprosić do teatru zupełnie nowego widza.

neTTheatre – Teatr w Sieci Powiązań


Zobacz również

FreshMail.pl