Dionizos 360

19:00 – 2020-10-18 – Sala Widowiskowa – wstęp wolny/zapisy

„Dionizos 360” to eksperymentalny spektakl zrealizowany kamerą 360’ na podstawie trzech tragedii: „Fenicjanek” i „Bachantek” Eurypidesa oraz „Błagalnic” Ajschylosa.

Chcemy położyć nacisk na rekonstrukcję i ukazanie mechanizmu przemiany postaci. Będziemy w ten sposób kontynuować i rozwijać odkrycia poczynione w ramach projektu artystyczno – badawczego „Dynamika Metamorfozy”, którego realizację rozpoczęliśmy w 2012 roku.
Przedmiotem naszych studiów jest nie badana nigdy wcześniej sekwencja ról granych przez trzech antycznych aktorów, którzy kreowali wszystkie postaci tragedii – z tego też względu na scenie nigdy nie pojawiają się więcej niż trzy postaci na raz (oczywiście nie licząc chóru).
Okazało się, że z algorytmu wejść i wyjść poszczególnych postaci, dla większości tragedii możliwa jest tylko jedna „wykonalna” kombinacja. Potwierdziły się nasze przypuszczenia, że porządek przemian jest nośnikiem znaczeń dla całej trylogii, decyduje o doborze środków aktorskich, a często bezpośrednio wpływa na zachowania sceniczne postaci.

Kolejne aktorskie wcielenia nadają nowe sensy przywoływanemu w tragedii mitowi, a łańcuch przemian spaja wszystkie grane przez jednego aktora postaci w jedną meta-postać. Jej kolejne wcielenia napędzają się nawzajem, często antycypują swoje pojawianie się na scenie, wciąż przypominając widzowi, że kto kryje się za maską. Następstwo granych postaci pozwala aktorowi stworzyć w poprzedniej miejsce na następną. Pozwala także w sytuacji cytowania na odezwanie się znanym już widzowi głosem cytowanej postaci, który nagle dotkliwie „nie zgadza się” z nową maską. Eurypides uświadamia swojego widza jak dalece można utożsamić się z cudzym losem, radością lub cierpieniem i zachęca do tego. To niezwykłe zawieranie się w sobie losów różnych ludzi dokonuje się według pewnych reguł. Odkrycie ich i zrozumienie poprzez praktykę aktorską jest przedmiotem tego projektu. Nawiązując do sposobu pracy antycznych aktorów, a także odpowiadając na zaistniałe okoliczności epidemiczne postanowiliśmy spróbować nowego sposobu pracy nad aktorskimi partyturami. Każdy z aktorów będzie pracował w odosobnieniu – do pierwszego i jedynego wspólnego spotkania dojdzie w trakcie premiery.

Pracujący w odosobnieniu aktorzy, najczęściej zamknięci w swoich domach, siłą rzeczy zmuszeni zostali do położenia największego nacisku na interpretację tekstu i postaciowanie, ale także na zrozumienie mechanizmu przemian. Konieczność pozostawienia miejsca dla partnera, przewidzenia jego obecności w swoim działaniu, których skuteczność zweryfikowana zostanie dopiero w dniu premiery, na oczach widzów – pozwolą nam głębiej zrozumieć warsztat antycznego aktora. Dzięki użyciu technologii 360’ odbiorca doświadczenia zaproszony jest do aktywnego udziału w spektaklu, do rozglądania się po scenie. Akustycznie wciąż znajduje się w sercu akcji, a dzięki kamerom dookolnym może sam decydować za którym aktorem podąża wzrokiem, kogo w danym momencie obserwuje. Ten rodzaj zaangażowania widza w spektakl powoduje wytworzenie się zupełnie nowej formy odbioru, która paradoksalnie przybliża nas do antycznych poprzedników.

Liczymy na to, że – podobnie jak dotychczas – w działaniach neTTheatre— Teatru w Sieci Powiązań, wywodzącego się z CHOREI – pierwszego na świecie teatru internetowego, uda nam się zaprosić do teatru zupełnie nowego widza.

Czas trwania spektaklu to 110 minut projekcji w googlach technologii VR
Zapisy na spektakl ruszą 15.10 o godz. 12:00 poprzez ten formularz
Ilość miejsc ograniczona

reżyseria: Paweł Passini; asystentka reżysera/scenografia i kostiumy: Aleksandra Konarska; muzyka: Daniel Słonimski; światło i realizacja obrazu przestrzennego: Wojciech Olchowski; produkcja: Łukasz Wójtowicz; charakteryzacja: Aleksandra Anna Dębowczyk; asystentka scenografki: Kinga Cybul; obsada: Przemysław Wasilkowski, Paweł Janyst, Jakub Mieszała, Piotr Michalczuk
Sceny realizowane na Sycylii: współpraca reżyserska: Saverio Tavano; obsada: Giuseppe Cutrulla, Francesco Gallelli, Sisqo Choi; opieka artystyczna- Pracownia VR/AR Laboratorium Narracji Wizualnych PWSFTviT; czas trwania: 110 min

Podziękowania dla Galerii Labirynt

Projekt zrealizowany w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w Sieci

Ceny biletów
wstęp wolny/zapisy
Kasa Czynna:
od 20 października 2020 do odwołania
czynna od poniedziałku do piątku
w godzinach 12:00-14:00 oraz godzinę przed wydarzeniem biletowanym
Kontakt z Biurem Obsługi i Organizacji Widza w kwestii programu lub zwrotu kosztów
zakupionych już biletów od poniedziałku do piątku w godz. 12:00-17:00

Każdy uczestnik wydarzenia zobowiązany jest do wypełnienia oświadczenia o stanie zdrowia.
Oświadczenie należy dostarczyć do CK bezpośrednio przed wydarzeniem lub wypełnić na miejscu.
Pobierz oświadczenie

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych:
Zobacz Klauzulę
tel.: 81 466 61 40
Kontakt:
Zespół Konfrontacji Teatralnych
tel.: +48 (81) 466 61 19/20
e-mail: konfrontacje.lublin@gmail.com

Zobacz również

Marcin Liber: Bezmatek

25. Konfrontacje Teatralne: Pod hasłem „I co teraz?” kryją się cztery premierowe postpandemiczne spektakle o nadziei.

Jan Hussakowski: I co teraz?

25. Konfrontacje Teatralne: Pod hasłem „I co teraz?” kryją się cztery premierowe postpandemiczne spektakle o nadziei.
Dionizos 360
19:00 wstęp wolny/zapisy 25. Konfrontacje TeatralneFestiwalTeatr

FreshMail.pl