To pierwszy filmowy obraz koncentrujący się na pracy i życiu wybitnego polskiego dziennikarza żydowskiego pochodzenia – Leopolda Ungera, który na fali wydarzeń marcowych zmuszony był tworzyć na emigracji.
Po premierze zapraszamy na spotkanie z twórcami
Film jest dwuwarstwowy. Po pierwsze, opowiada o konkretnym dziennikarzu – Leopoldzie Ungerze – dla którego dziennikarstwo było zawodem, rzemiosłem, sposobem na życie, ale i ogromną pasją. A z drugiej strony – w kontekście biografii Ungera – dokument jest próbą odpowiedzi na pytanie, czym jest tzw. dziennikarstwo poważne i jaka jest kondycja współczesnego dziennikarstwa.
Słynny „Brukselczyk” daleki był od traktowania dziennikarstwa w kategoriach misyjności, ale oceniając i analizujące jego dorobek, tę misyjność niewątpliwie można dostrzec. W swojej pracy zawodowej przeszedł przez wszystkie szczeble kariery – od depeszowca, przez korespondenta, po redaktora. To pierwszy filmowy obraz koncentrujący się na pracy i życiu wybitnego polskiego dziennikarza żydowskiego pochodzenia – od 1969 roku, na fali wydarzeń marcowych, zmuszonego tworzyć na emigracji.
Jego pracę i życie konstytuowały wielka polityka i prywatny dramat „intruza”, emigranta i uchodźcy, które choć ważne, w filmie są kontekstem dla opowiedzenia tego, kim był Leopold Unger jako dziennikarz.
Sylwetka dziennikarza pojawia się we wspomnieniach jego bliskich, przyjaciół, uczniów i współpracowników. Twórcy obrazu odwiedzają dwie ukochane przez Ungera redakcje: belgijskie „Le Soir” i polską „Gazetę Wyborczą”. Łącznikiem między życiem prywatnym i zawodowym bohatera jest jego syn, który staje się swoistym narratorem filmu, przedstawiając ulubione brukselskie miejsca ojca.
Film o dziennikarzu widzianym przez innych dziennikarzy i medioznawców, realizowany w dużej części w przestrzeni i środowisku medialnym, powoduje, że dwa światy – filmowy i dziennikarski – przeplatają się, stąd w dokumencie nie brakuje elementów metatekstowych i autotematycznych. Prezentowanej sylwetce Ungera co i rusz towarzyszy więc nie tylko analiza jego publicystyki, ale i snucie refleksji na temat kondycji dziennikarstwa poważnego w ogóle.
Projekt zrealizowano w ramach stypendium Prezydenta Miasta Lublin
Patroni medialni i partnerzy:
„Gazeta Wyborcza”, „Le Soir”
Centrum Kultury w Lublinie
Wydział Politologii UMCS, fundacja „Pobliża”
scenariusz, reżyseria: Mateusz Kasiak; zdjęcia i dźwięk: Tomasz Biaduń, Artur Godziszewski; montaż, postprodukcja: Tomasz Biaduń, Mateusz Kasiak
współpraca merytoryczna: prof. Iwona Hofman, Pracownia Badań nad Instytutem Literackim w Paryżu, afiliowana przy Zakładzie Dziennikarstwa Wydziału Politologii UMCS w Lublinie
współpraca realizacyjna: Marek Unger; tłumaczenie: Roksana Słaby, Michalina Zawitkowska, Mateusz Kasiak; grafiki: Dominika Biaduń; produkcja: Tomasz Biaduń, Mateusz Kasiak
dokumentalny / Polska, Belgia / 2018
czas trwania: 60 minut
Ceny biletów
Kasa Centrum Kultury
Aktualne godziny pracy kasy znajdują się w zakładce Kontakt.
tel: 81 466 61 40
oraz: 728 474 209
Kontakt mailowy:
kasa@ck.lublin.pl
Bilety dostępne także online