Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni

Polskie rymowanki albo ceremonie

16:00 – 2019-10-06 – Sala Widowiskowa – 10/20 zł

„Polskie rymowanki to tekst…” krążą wokół dobrze nam znanych rodzinnych ceremonii.

Bohaterowie spotykają się na komuniach, weselach i urodzinach. W przestrzenie celebracji wkradają się wspomnienia, uruchamiają tematy, o których nigdy nie chcielibyśmy dyskutować nad przysłowiowym rosołem. To wszystko podane w rytmie rapu. Tak snuje się to niepokojące flow.

Błażewicz w swojej sztuce konstruuje quasi-prywatny monolog, który wchłania w siebie wszystkie głosy otoczenia, można go rozpisać na dowolną liczbę osób. Chce być poezją, ale poezją niższą, łatwą, uproszczoną po to, by złapać najważniejsze emocje i skojarzenia. Sztukę Błażewicza najlepiej czytać sobie głośno, jak Pawia królowej Doroty Masłowskiej albo Tlen Iwana Wyrypajewa. Wystukiwać ręką rytm na kolanie, podśpiewywać i mruczeć. Niech nas ten tekst niesie. Niech sam się w nas skanduje jak monologi z rapowych kawałków. Już na samym początku autor daje podpowiedź, co brzmi w środku, do jakich podkładów muzycznych napisał tekst. W Polskich rymowankach rozbrzmiewa Taco Hemingway. Błażewicz podzielił monolog bohatera na 10 odsłon, 10 piosenek-nawijek. Wszystko, co słyszymy, może być zaśpiewane, melorecytowane, wymamrotane z prędkością karabinu maszynowego.

Łukasz Drewniak, współkurator Konfrontacji Teatralnych

Sztuka znalazła się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2019 roku

autor: Andrzej Błażewicz; reżyseria: Ewa Rucińska; obsada: Olga Barbara Długońska, Marta Kadłub, Dorota Lulka, Szymon Sędrowski, Maciej Sykała, Maciej Wizner, Jakub Sasak; premiera: 2019; czas trwania: 70 min

Ceny biletów
10/20 zł
Kasa Czynna:
we wrześniu:
pn-pt: 13:00-18:00
oraz na godzinę przed każdym wydarzeniem biletowanym
tel.: 81 466 61 40
Kontakt:
Zespół Konfrontacji Teatralnych
tel.: +48 (81) 466 61 19/20
e-mail: sawicka@ck.lublin.pl

Zobacz również

Trans trans trance

24. Konfrontacje Teatralne: Trans, trans, trance to spektakl o kobiecości, seksualności, uwolnieniu się od stereotypów oraz wolności bycia tym, kim jest się naprawdę.

Proces Johna Demianiuka. Holocaust Cabaret

24. Konfrontacje Teatralne: Spektakl „Holocaust Cabaret” jest oparty na prawdziwym procesie Johna Demianiuka, obywatela USA pochodzenia ukraińskiego.

Woyzeck

24. Konfrontacje Teatralne: „Woyzeck” to ostatni, najwybitniejszy dramat napisany przez 23-letniego Georga Büchnera tuż przed jego śmiercią w 1836 roku. Dramat nieukończony, fragmentaryczny, a jednak działający jak bomba z opóźnionym zapłonem.

#chybanieja

24. Konfrontacje Teatralne: Obciążony ładunkiem stereotypów, ale też dający możliwość pokazania wielu aspektów człowieczeństwa. Artur Pałyga i Paweł Passini chcą spojrzeć na postać Judasza z wielu stron.
Polskie rymowanki albo ceremonie

FreshMail.pl