Teatr Provisorium

Punkt Zero: Łaskawe

19:00 – 2018-02-26 – Sala Widowiskowa – 30 / 40 zł, bilet grupowy 25 zł

Odważamy się opowiedzieć historię Maxa Aue, historię kata,  niemieckiego oficera,  członka elitarnej grupy nazwanej „mistrzami śmierci”, który brał czynny udział w Zagładzie Żydów.

Tak, trzeba odwagi, by opowiedzieć ten burzliwy los wykształconego Europejczyka, który uwierzył w „sens swojej pracy”. Odwaga jest także potrzebna do tego, by jeszcze raz próbować „mówić ze sceny” o Zagładzie. Jak mówić? Czy jest sens wracać do tego co niewyobrażalne? Właśnie niewyobrażalne należy umieć sobie wyobrazić – o tym przypomina nam Zygmunt Bauman w „Nowoczesności i Zagładzie”.

W sierpniu 2006 roku 39-letni Jonathan Littell publikuje po francusku „Les Bienveillantes”, w polskim tłumaczeniu “Łaskawe”. Książka staje się sensacją czytelniczą. Dzieli publiczność literacką na dwa obozy: tych, którzy się nią zachwycili, i tych, którzy ulegli zgorszeniu. Postać Maxa już na początku prowokuje, zwracając się do czytelników: „czy jesteście przekonani, jak byście się zachowali na moim miejscu?”. Być może wie o Baumanowskim „agencie uśpionym”, który tkwi w każdym człowieku, i którego za wszelką cenę budzić nie wolno?

Tekst Littella jest wielkim materiałem dla teatru, jego niezwykła skrupulatność faktograficzna, staranność w opisywaniu zdarzeń, pobudza wyobraźnię. Posiada również niezwykłe odwołanie do tragedii greckiej – „Orestei”. Widzimy rodzinę Maxa Aue w kontekście rodziny Atrydów. Historia Maxa i Uny to historia Orestesa i Elektry. To także historia przyjaciela naszego bohatera, Thomasa, czyli greckiego Piladesa, tyle że jakoś po diabelsku mówiącego, a nie milczącego.
Scenariusz spektaklu powstał również z inspiracji narracji Wasilija Grossmana, tak aby nie zgubić do końca perspektywy ofiary.

Wszelkie argumenty przemawiają za tym, aby włączyć lekcję Zagłady do głównego nurtu naszych rozważań nad nowoczesnością oraz nad istotą i skutkami procesów cywilizacyjnych […] żyjemy nadal w tym samym modelu społecznym, który umożliwił Zagładę i który nie posiadał żadnych mechanizmów obronnych pozwalających jej zapobiec”

Zygmunt Bauman
"Nowoczesność i Zagłada"

Punkt Zero – ten pierwszy człon naszego tytułu zaczerpnęliśmy z refleksji Imre Kertésza, a konkretnie z mowy wygłoszonej w berlińskim Renaissance Theater; „[…] W końcu Auschwitz nie zdarzył się w pustce, ale na gruncie zachodniej kultury i cywilizacji […]. W płomieniach zginęło to wszystko, co dotychczas uznawaliśmy za europejskie wartości, i w tym etycznym punkcie zero, w tych moralnych i duchowych ciemnościach jedynym punktem, od którego można wszystko zacząć, jest to, co ów mrok spowodowało: Holokaust […]”
To również Imre Kertészowi zawdzięczamy pewien rodzaj odwagi, aby próbować opowiedzieć tę historię, bo to on, który przeżył Auschwitz, w pięknym eseju „Do kogo należy Auschwitz?” jest pełen uznania dla Roberto Benigniego, twórcy filmu „Życie jest piękne”, który po swojemu zmaga się z upiorami obozu.
I wreszcie na sam koniec odważyliśmy się dostrzec w działaniach Maxa i jego przyjaciół perfekcyjnych biurokratów, którzy w jakiś dziwny sposób przypominają współczesną korporację.

Janusz Opryński

scenariusz i reżyseria: Janusz Opryński; obsada: Eliza Borowska, Agata Góral, Jacek Brzeziński, Sławomir Grzymkowski, Artur Krajewski, Łukasz Lewandowski; asystent reżysera: Łukasz Lewandowski; muzyka: Rafał Rozmus; scenografia: Jerzy Rudzki; kostiumy: Monika Nyckowska; wizualizacje: Aleksander Janas / kilku.com; światło: Jan Piotr Szamryk; dźwięk: Jarosław Rudnicki

Ceny biletów
30 / 40 zł, bilet grupowy 25 zł
Kasa Czynna:
pon. - pt. w godz. 10.00-19.00
oraz na godzinę przed wydarzeniem biletowanym
tel.: 81 466 61 40
Kontakt:
Zespół Konfrontacji Teatralnych
tel.: +48 (81) 466 61 19/20
e-mail: sawicka@ck.lublin.pl
czas trwania: 125 min

Zobacz również

Punkt Zero: Łaskawe
19:00 30 / 40 zł, bilet grupowy 25 zł Teatr

FreshMail.pl