OKT / Teatr Miejski w Wilnie

Trans trans trance

18:00 – 2019-10-10 – Sala Widowiskowa – 10/20 zł

Trans, trans, trance to spektakl o kobiecości, seksualności, uwolnieniu się od stereotypów oraz wolności bycia tym, kim jest się naprawdę.

Trans, trans, trance to spektakl o kobiecości, seksualności, uwolnieniu się od stereotypów oraz wolności bycia tym, kim jest się naprawdę. Czym w ogóle jest kobiecość? Czy bycie kobietą oznacza konieczność dopasowania się do pewnej ogólnie przyjętej normy? Uważam, że binarna percepcja płci tylko potwierdza stereotypy.

Wciąż zdarzają się zdumieni widzowie, którzy po obejrzeniu moich produkcji mówią: „Więc to tak tworzy kobieta?”. Wielokrotnie powtarzałam, że moim zdaniem reżyseria to w rzeczywistości zajęcie bardzo macierzyńskie, ponieważ wymaga wrażliwości psychologicznej, opieki i miłości do ludzi, z którymi pracujesz.

Praca nad tym spektaklem zaczęła się w momencie, w którym razem z aktorkami zdałyśmy sobie sprawę, że nie wystarczy mówić tylko o kobietach i związanych z nimi stereotypach. Zdałyśmy sobie sprawę, że konieczne jest pozostawienie kobiecości na boku i odsunięcie tematu płci z centrum uwagi. Trans, trans, trance to kobieca sztuka autobiograficzna, dlatego celowo unikałyśmy tematu męskości, ponieważ chciałyśmy podzielić się tylko naszymi osobistymi doświadczeniami.

Potem organizowałyśmy spotkania z feministkami i społecznymi aktywistkami, z osobami transpłciowymi, zbierałyśmy prawdziwe historie i komentarze na ich temat. Na wileńskich ulicach zadawałyśmy przechodniom różne pytania, pisałyśmy teksty, które miały padać ze sceny i rozmawiałyśmy. W tym przypadku celem spektaklu nie była dramaturgia, ale społeczeństwo.

– Kamilė Gudmonaitė

Twórczynie Trans, trans, trance nie mówią wyłącznie o nienawiści wywołanej naszą niezdolnością do zrozumienia i tolerowania ludzi, którzy nie identyfikują się ze swoją płcią i ciałem. W spektaklu Gudmonaitė osoby transpłciowe nie stoją na scenie tylko po to, by tam być (ponieważ ktoś myślał, że to dobry pomysł), ale są tam, by przekazać swoje doświadczenia tym, którzy mogą nie mieć pojęcia, przez co takie osoby jak one muszą przejść prawdziwej kobiecej tożsamości. Spektakl sugeruje, że choć nikt z nas sam nie zdecydował, w jakim ciele chciałby się urodzić, to po wszystkich przemianach i tak w końcu wszyscy odnajdujemy naszą tożsamość, by nigdy jej już nie utracić. I to jest najważniejsze.

Laura Šimkutė, Poszukując tożsamości w transformacjach, „M-puslapiai” 30.09.2017

reżyseria, scenografia: Kamilė Gudmonaitė; kierownik techniczny: Mindaugas Repsys; światła i dźwięk: Vladislav Bajaznyj; rekwizyty i kostiumy: Barte Liagaite; napisy: Aurimas Minsevičiusl; manager: Tomas Ivanauskas; manager trasy: Audra Zukaityte; produkcja: OKT / Teatr Miejski w Wilnie, Litewska Akademia Muzyki i Teatru
czas trwania: 90 min
premiera: 26 września 2017

Ceny biletów
10/20 zł
Kasa Czynna:
we wrześniu:
pn-pt: 13:00-18:00
oraz na godzinę przed każdym wydarzeniem biletowanym
tel.: 81 466 61 40
Kontakt:
Zespół Konfrontacji Teatralnych
tel.: +48 (81) 466 61 19/20
e-mail: sawicka@ck.lublin.pl
spektakl w języku litewskim z napisami w języku polskim i angielskim

Zobacz również

Polskie rymowanki albo ceremonie

24. Konfrontacje Teatralne: „Polskie rymowanki to tekst…” krążą wokół dobrze nam znanych rodzinnych ceremonii.

Proces Johna Demianiuka. Holocaust Cabaret

24. Konfrontacje Teatralne: Spektakl „Holocaust Cabaret” jest oparty na prawdziwym procesie Johna Demianiuka, obywatela USA pochodzenia ukraińskiego.

Woyzeck

24. Konfrontacje Teatralne: „Woyzeck” to ostatni, najwybitniejszy dramat napisany przez 23-letniego Georga Büchnera tuż przed jego śmiercią w 1836 roku. Dramat nieukończony, fragmentaryczny, a jednak działający jak bomba z opóźnionym zapłonem.

#chybanieja

24. Konfrontacje Teatralne: Obciążony ładunkiem stereotypów, ale też dający możliwość pokazania wielu aspektów człowieczeństwa. Artur Pałyga i Paweł Passini chcą spojrzeć na postać Judasza z wielu stron.
Trans trans trance

FreshMail.pl