Przejdź do treści
Teraz Poliż

Czarny kwadrat. Sonata for keybord and tape

20:00 - 02.10.2021 - Sala Widowiskowa - 20/30 zł - więcej
Teraz Poliż

Czarny kwadrat. Sonata for keybord and tape

20:00 - 02.10.2021 - 20/30 zł - więcej
Kup bilet

Teraz Poliż jest pierwszym polskim profesjonalnym teatrem kobiecym. Wspólnie z reżyserem i kompozytorem Wojciechem Blecharzem, uznawanym za jednego z ciekawszych przedstawicieli młodego pokolenia, oswajają teatralnie „Czarny kwadrat” Kazimierza Malewicza w interaktywnym spektaklu-koncercie opartym na dramacie Anny Świrszczyńskiej.

Początki jednej z najważniejszych prac w dziejach historii sztuki mają swoje korzenie niejako w muzyce, a dokładnie w futurystycznej, rosyjskiej operze Zwycięstwo nad słońcem Michaiła Matiuszyna z 1913 roku. Do tej opery scenografię zaprojektował Kazimierz Malewicz i to właśnie tutaj można szukać początków słynnego Czarnego kwadratu na białym tle (1915), określanego przez autora jako „punkt zero” w historii sztuki, „doświadczenie czystej bezprzedmiotowości w białej wyzwolonej nicości”.

  • Grupa ludzi wokół 4 podestów ustawionych w formie kwadratu na środku zdjęcia. Sytuacja chaotyczna – część osób stoi za podestami, 2 osoby chodzą w środku, kilka osób siedzi dookoła.
  • Dwie kobiety na pierwszym planie w zielonym świetle. Mają zamknięte oczy, jedna z nich na wyciągniętej dłoni trzyma mały głośnik. W tle niewyraźne sylwetki 2 mężczyzn.
  • Kobieta w skąpym, półprzezroczystym stroju, oświetlona ciemnoniebieskim światłem. Siedzi, trzyma małą gitarę opartą na kolanie, gra na niej za pomocą smyczka.

Czarny kwadrat staje się u Malewicza „wysłańcem bogów”, w jednoaktówce Anny Świrszczyńskiej jest czymś nieokreślonym/niemożliwym, dającym życie i śmierć, jest urzeczywistnieniem absurdu.
Autorka odnotowuje w swojej sztuce, że absurd jest potrzebny, aby przeżyć lub przynajmniej zmierzyć się z rzeczywistością. Sugeruje, że szczęście jest istotą egzystencji, granicą między życiem a śmiercią, a śmiech może być idealną szczepionką o zbawiennym wpływie na postrzeganie rzeczywistości, choć jej skutki uboczne nie są do końca znane. Nad pierwszą wersją spektaklu twórcy pracowali w 2018 roku, a absurd tekstu Świrszczyńskiej był niejako lekarstwem, odtrutką na rzeczywistość. Zaledwie trzy lata później absurdalność sytuacji społecznej i politycznej w Polsce zabrnęła tak daleko, że zabrakło już śmiechu, że nie ma się już z czego śmiać.

Dzisiejsza forma koncertu wywodzi się z otwierającej sceny pierwotnej wersji – mówi Wojtek Blecharz, reżyser i kompozytor. – Wtedy po raz pierwszy użyłem preparowania klawiszy instrumentów elektronicznych. Absurdalność tej techniki po części wywodzi się z ducha tekstu Świrszczyńskiej, ale też w przewrotny sposób odnosi się do początków muzyki elektronicznej, do utworów na instrument i taśmę. Tak właśnie powstała „Sonata for keyboard and tape”, która ostatecznie stała się autonomicznym utworem muzycznym.

Poruszanie się na styku różnych form (opera, instalacja, performans) i dyscyplin sztuki (muzyka, film, wideo-art, taniec) pozwala usytuować spektakle Blecharza w nurcie teatru multimedialnego, wymagającego od widza uruchomienia wielu kanałów sensorycznych. Nie można jednak zapominać, że tym, co w przedstawieniach kompozytora wydaje się najistotniejsze i co bez wątpienia stanowi ich znak rozpoznawczy, jest nieustanna próba otwierania czy też uwrażliwiania odbiorcy na dźwięk.
Magdalena Figzał-Janikowska, Didaskalia


Teraz Poliż realizuje wieloletni projekt mający na celu przywrócenie do życia zapomnianych lub nieodkrytych jeszcze tekstów polskich dramatopisarek. W ramach cyklu powstała inscenizacja dramatu Anny Świrszczyńskiej.
To pierwszy profesjonalny kobiecy teatr w Polsce. Od początku swojego istnienia skupia się w działaniach artystycznych na twórczości kobiet i zwraca szczególną uwagę na problem ich nieobecności w głównym nurcie historii kultury i sztuki, mimo że fakty pokazują, że kobieca twórczość była i jest bardzo bogata. Teraz Poliż funkcjonuje na obrzeżach głównego nurtu i skrzyżowaniu różnych środowisk związanych ze sztuką, nie przynależy do żadnego miejsca i żadnej instytucji, co umożliwia krytyczne spojrzenie na sam teatr, jego formy i konfiguracje zarówno w głównym obiegu, jak i poza nim. W 2015 roku Teraz Poliż zostało uhonorowane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Małgorzatę Omilanowską nagrodą za całokształt twórczości i działalność na rzecz kobiet. W 2020 roku w uznaniu za dotychczasową pracę Teraz Poliż znalazło się na short liście nominowanych do Paszportów „Polityki” 2020.

Wojciech Blecharz – reżyser, kompozytor. Urodzony w 1981 roku w Gdyni, w 2005 ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w 2015 otrzymał doktorat z dziedziny kompozycji na wydziale muzycznym Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, specjalizującym się w tworzeniu i wykonawstwie muzyki współczesnej. Od 2012 jest kuratorem festiwalu muzycznego „Instalakcje” przy Nowym Teatrze w Warszawie. Wyreżyserował trzy własne opery-instalacje: Transcryptum (2013), zamówioną przez Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie, Park-Operę (2016), zamówioną przez Teatr Powszechny w Warszawie oraz Body-Operę (2014–16), zamówioną przez Nowy Teatr oraz Huddersfield Contemporary Music Festival. W kwietniu 2018 premierę miała czwarta opera Blecharza Fiasko, wyreżyserowana przez K.A.U & Wdowik w Teatrze Operowym w Darmstadt. Stworzył muzykę do Rechnitz. Opera TR Warszawa w reżyserii Katarzyny Kalwat. Laureat Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego IMPLUS w Graz, nominowany do Paszportów „Polityki”, nagrody Polskiego Radia „Kulturysta roku”. W 2016 roku otrzymał nagrodę Teatru Muzycznego za najlepsze wykonanie współczesnej sztuki (Warszawa/Wałbrzych).

Anna Świrszczyńska (1909–1984) – polska poetka, dramatopisarka, prozaiczka, autorka wielu utworów dla dzieci i młodzieży. Poruszała w swoim tekstach tematy, m.in. losu kobiety i seksu, w specyficzny, tylko jej właściwy sposób oraz wypracowała charakterystyczny, oszczędny (często wręcz skąpy w słowa) styl, dzięki któremu Czesław Miłosz uznawał ją za jedną z najwybitniejszych i nowatorskich współczesnych poetek polskich, ale nie o mężczyznach tutaj mowa…

Ceny biletów

20/30 zł

Kasa Centrum Kultury

Aktualne godziny pracy kasy znajdują się w zakładce Kontakt.

tel: 81 466 61 40
oraz: 728 474 209

Kontakt mailowy:
kasa@ck.lublin.pl

Bilety dostępne także online

Miejsce

Sala Widowiskowa

Centrum Kultury w Lublinie
ul. Peowiaków 12
20-007 Lublin

Zobacz wskazówki dojazdu

Kontakt

Zespół Konfrontacji Teatralnych

e-mail: konfrontacje.lublin@gmail.com
tel: 81 466 61 19/20

Czarny kwadrat. Sonata for keybord and tape

02-10-2021 - 20/30 zł - więcej

Akceptuje postanowienia regulaminu.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl