Przejdź do treści
Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie

Historia przemocy

19:00 - 25.10.2021 - Sala Widowiskowa - 30/40 zł - więcej
Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie

Historia przemocy

19:00 - 25.10.2021 - 30/40 zł - więcej
Kup bilet

Paryż, wigilijna noc, przypadkowe spotkanie, które odciska się tragicznym piętnem na życiu głównego bohatera.

Marciniak sprawnie przenosi widza w tę rzeczywistość i – jak zwykle w swoich spektaklach – zabiera do świata ludzkich emocji i nieprostych historii, które zmuszają, by poddać refleksji obszary rzeczywistości poza stereotypowym oglądem. Wstrząsająca historia zawarta w tym przedstawieniu stawia pytania o banalność i przypadkowość przemocy oraz o to jak buduje się w nas obraz innych ludzi.
Spektakl stworzony przez znaną reżyserkę Ewelinę Marciniak – laureatkę Paszportów „Polityki” i innych prestiżowych nagród teatralnych.
Spektakl jest polską prapremierą inscenizacji książki Édouarda Louisa – gwiazdy młodego pokolenia francuskich pisarzy, jednego z najpoczytniejszych autorów nad Sekwaną.

  • Dwóch mężczyzn w dynamicznej scenie. Jeden siedzi drugiemu na ramionach, mają rozłożone ręce, śmieją się. Dookoła nich pada deszcz, w tle obrazy liści palmowych oświetlone na różowo.
  • Grupa ludzi w dynamicznej scenie, wszyscy stoją w płytkiej wodzie. Dwóch mężczyzn po prawej, przytulają się. Kobieta na środku biegnie, rozbryzguję wodę, ma uniesioną w dłoni brązową torbę, rozwiane włosy, krzyczy.
  • Czarno-białe zdjęcie. Częściowo niewidoczna sylwetka osoby, pochylonej do ziemi. Nad ziemią unoszą się kłęby gęstego białego dymu.
W Historii przemocy Eweliny Marciniak woda tworzy imponującą wizualnie metaforę traumy Édourda – czegoś, co jest wszędzie i nieprzerwanie, przed czym nie sposób się schować, zmieniając jedynie współrzędne.
Monika Krawczak, „Dwutygodnik”
Wyreżyserowana przez Ewelinę Marciniak [...] Historia przemocy to spektakl zaskakujący, przejmujący i ważny; widowiskowy, a równocześnie wysmakowany i stonowany wizualnie. Z perspektywy zaścianka polskiej świadomości – gdzie przynależy się ze względu na fałszywe uprzedzenia, a nie miejsce pochodzenia czy zamieszkania – prowokacyjny.
Piotr Dobrowolski, teatralny.pl
I o tym jest przede wszystkim ten spektakl: o tym, jak łatwo można zostać pozbawionym własnej historii i wywłaszczonym ze swojego cierpienia. [...] To dowód na to, że można grać psychologicznie, nie ocierając się o żenadę – być autentycznym i emocjonalnym, ale nie ckliwym. Jest w grze Nerlewskiego ból, który dotyka, ale nie szantażuje.
Marcelina Obarska, culture.pl
Grupa ludzi w płytkiej wodzie. Na pierwszym planie mężczyzna leży, unosi jedną rękę z kieliszkiem i jedną nogę. Za nim dwóch mężczyzn ze szklankami w dłoniach, zamyśleni.

Ewelina Marciniak – ukończyła europeistykę i dramatologię na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz reżyserię dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. Od debiutu w 2008 r. jest zaliczana do grona najważniejszych twórców współczesnego teatru polskiego. Współpracowała z najważniejszymi polskimi teatrami, otrzymała wiele nagród za swoją pracę teatralną, m.in. Paszport „Polityki” w 2015 oraz prestiżową niemiecką nagrodę teatralną Der Faust w 2020. Do jej najważniejszych spektakli należą m.in.: Amatorki E. Jelinek (Teatr Wybrzeże w Gdańsku), Śmierć i dziewczyna (Teatr Polski we Wrocławiu), Morfina S. Twardocha (Teatr Śląski im. S. Wyspiańskiego w Katowicach) i Księgi Jakubowe O. Tokarczuk (Teatr Powszechny im. Z. Hübnera w Warszawie). Od 2016 r. pracuje także w Niemczech, gdzie wyreżyserowała m.in. Sen nocy letniej oraz Króla S. Twardocha w Hamburgu. Spektakle spotkały się z pozytywnym przyjęciem niemieckiej prasy teatralnej.

Édouard Louis – właściwie Eddy Bellegueule, pochodzi z północnej Francji. Jego pierwsza autobiograficzna powieść Koniec z Eddym odniosła niebywały sukces – autor w wieku 22 lat otrzymał pierwszą w życiu nominację do Nagrody Goncourtów, jednej z najbardziej prestiżowych nagród literackich na świecie. Debiutancka powieść sprzedała się we Francji w nakładzie ponad 300 tysięcy egzemplarzy i została opublikowana za granicą w 25 językach.
Od tego czasu Louis napisał dwie kolejne osnute na faktach powieści: wydaną we Francji w 2016 r. Historię przemocy i najnowszą Kto zabił mojego ojca.

autor: Édouard Louis; przekład: Joanna Polachowska; swobodna adaptacja: Jan Czapliński; reżyseria: Ewelina Marciniak; obsada: Martyna Rozwadowska, Michał Karczewski, Oskar Malinowski, Piotr Nerlewski, Roland Nowak, Dominik Rybiałek; scenografia: Ewelina Marciniak, Grzegorz Layer; kostiumy: Natalia Mleczak; muzyka na żywo: Wacław Zimpel; światło: Mirek Kaczmarek; inspicjent: Jolanta Skawina; czas trwania: 90 min.

Ceny biletów

30/40 zł

Kasa Centrum Kultury

Aktualne godziny pracy kasy znajdują się w zakładce Kontakt.

tel: 81 466 61 40
oraz: 728 474 209

Kontakt mailowy:
kasa@ck.lublin.pl

Bilety dostępne także online

Miejsce

Sala Widowiskowa

Centrum Kultury w Lublinie
ul. Peowiaków 12
20-007 Lublin

Zobacz wskazówki dojazdu

Kontakt

Zespół Konfrontacji Teatralnych

e-mail: konfrontacje.lublin@gmail.com
tel: 81 466 61 19/20

Historia przemocy

25-10-2021 - 30/40 zł - więcej

Akceptuje postanowienia regulaminu.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl