Przejdź do treści
Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

BER: Bondara / Ekman / Rimeikis

19:00 - 26.04.2022 - Sala Operowa - 20-80 zł / 40 zł - bilety grupowe (od 10 osób) - więcej
Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

BER: Bondara / Ekman / Rimeikis

19:00 - 26.04.2022 - 20-80 zł / 40 zł - bilety grupowe (od 10 osób) - więcej
Kup bilet

Po wielkim sukcesie w Australii „Take Me With You” w choreografii Roberta Bondary, tryptyk baletowy „BER” powraca do repertuaru Teatru Wielkiego w Poznaniu!
Lubelska publiczność ma wyjątkową okazję zobaczyć spektakl w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Tańca, organizowanych przez Lubelski Teatr Tańca we współpracy z Centrum Spotkania Kultur.

To jeden z najważniejszych spektakli baletowych ostatniego czasu. Trzech choreografów, trzy wizje ruchu, trzy odsłony współczesności, jedno pytanie: czym jest taniec?
„BER” to mechanizm odnowy DNA, a poprzez kolejne choreografie to sposób na wprowadzenie świeżego powiewu, dynamiki, energii, rytmu w świat baletu. „BER” to impuls do odnalezienia na nowo przyjemności płynącej z ruchu – zarówno dla twórców, jak i dla widzów.

B jak Bondara Robert – coraz bardziej znaczące nazwisko na scenie tanecznej, jego prace choreograficzne są pokazywane na najważniejszych festiwalach tańca w Polsce i za granicą.
E jak Ekman Alexander – gwiazda współczesnej choreografii o międzynarodowej renomie, współpracował z ponad czterdziestoma zespołami na całym świecie.
R jak Rimeikis Martynas – dyrektor artystyczny zespołu Litewskiego Baletu Narodowego, najbardziej rozpoznawalny choreograf młodego pokolenia na Litwie.

„BER” to doskonałe połączenie:
– choreografii znakomitych artystów,
– muzyki Radiohead, Steve’a Reicha, Meredith Monk, Mikaela Karlssona, Ane Brun i Erika Satie,
– talentu tancerzy Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Uczestnicząc w widowisku mamy okazję zasmakować tego, co w tańcu najlepsze: świeżości, energii, dynamiki i pasji płynących z każdego gestu, kroku i relacji między absolutnie wspaniałymi tancerzami. Znakomicie dobrana, kultowa muzyka dopełnia wrażenia wysokiego kunsztu i kreatywności pomysłodawców tego unikalnego wydarzenia, idealnie godzącego estetykę tańca klasycznego ze współczesnymi trendami choreograficznymi.
Internetową premierę tryptyku obejrzało ponad 20 tysięcy widzów z całego świata. Dołączmy do tego licznego grona 26 kwietnia!

Utwory Radiohead to bardzo ciekawy wybór muzyki. Wprowadza nas w całość, a potem wręcz nie można już oderwać wzroku od tańca. Bondara w swojej choreografii nie opowiada historii, a raczej pokazuje obrazy poprzez ruch ciał.
Boris Michael Gruhl, tanznetz.de
  • Kolorowa fotografia. Tańcząca para. Mężczyzna stoi wyprostowany, odchyla się lekko do tyłu. Rękami podtrzymuje kobietę, która wykonuje wysoki wyskok do góry.
  • Kolorowa fotografia. Na scenie leży mężczyzna, podpiera się na ramionach i przez lewe ramię patrzy w stronę fotografa. W tle tańcząca grupa, światła reflektorów.
  • Kolorowa fotografia. Dwóch mężczyzn. Stoją ramie w ramie. Ubrani są w szare spodnie i szare koszule, maja bose stopy. Obok nich, na podłodze siedzi kobieta. Siedzi bokiem opierając ramiona o zgięte nogi. Patrzy w ziemie.
  • Kolorowa fotografia. Tańcząca kobieta. Stoi w rozkroku, plecy i ręce odchyla do tyłu. Światło reflektorów podkreśla jej umięśnione nogi. W tle rozmyta postać.
To kolejna praca, w której Bondara, dawniej stroniący od korzystania z tańca na pointach, używa tej techniki w sposób porywający, przemieniając w niektórych ewolucjach tancerki w żywe cyrkle, jego układy są dynamiczne i poetyckie, wirtuozowskie i swobodne, a podnoszenia – zachwycające.
Katarzyna Gardzina, Ruch Muzyczny

Robert Bondara: „Take Me With You”

Muzyka Radiohead była zawsze obecna w moim życiu. Myślę, że pomysł, aby kiedyś to wykorzystać i stworzyć choreografię, żył we mnie od zawsze. Być może z tego powodu nigdy nie zdecydowałem się obejrzeć „Radio & Juliet” Edwarda Cluga – nie chciałem ulec jego wpływowi przed stworzeniem własnego dzieła.

Chwytliwy rytm perkusji w piosence Radiohead „Reckoner” był dla mnie pierwszym bodźcem i źródłem inspiracji dla języka ruchu i choreografii. Zagłębiając się w proces twórczy i niejasny tekst piosenki w bardzo osobisty sposób, w treści choreografii zbliżyłem się do refleksji o naszej egzystencji, naszych próbach uchwycenia sensu życia pomimo „słodko-gorzkich rozpraszaczy”. W utworze istotne jest metafizyczne doświadczenie i nieuchwytna atmosfera, określająca relację między tancerzami na scenie. Tak w 2016 roku narodził się duet „Take Me With You”, stworzony dla solistów Polskiego Baletu Narodowego – Yuki Ebihary i Kristófa Szabó. Duet zyskał popularność i był wykonywany przez Roberto Bolle i Melissę Hamilton, a później przez Czeski Balet Narodowy, Balet Stanisławskiego w Moskwie, Słowacki Balet Narodowy. Był tez prezentowany na galach na całym świecie.

Od momentu powstania duetu, zawsze chciałem go poszerzyć. W końcu nadarzyła się okazja i udało mi się stworzyć spektakl z grupą, którą obecnie prowadzę – Baletem Opery Poznańskiej. Podstawowe zasady choreografii pozostały te same: nasze marzenia, lęki i aspiracje, presja społeczna, na którą jesteśmy narażeni, i wreszcie nasze starania o znalezienie równowagi między naszym życiem wewnętrznym a światem zewnętrznym nadają ton i atmosferę „Take Me With You”, zostały wyrażone przez ciała tancerzy.

choreografia, scenografia i kostiumy: Robert Bondara; muzyka: Radiohead: Daydreaming (A Moon Shaped Pool, 2016); True Love Waits (I Might Be Wrong: Live Recordings, 2001); The Butcher (2011); Reckoner (In Rainbows, 2007); Staircase (Supercollider / Staircase, 2011); reżyseria świateł: Maciej Igielski; choreolog: Helena Van Riemsdyk; asystentki choreografa: Evgeniia Meissner, Agnieszka Wolna-Bartosik; obsada: duet 1: Anita Crema, Marika Kucza, Julia Korbańska, Miguel Eugenio de Sousa Junior, Giorgio Tinari; duet 2: Marika Kucza, Saeka Shirai, Takatoshi Machiyama, Gal Trobentar Żagar; solo: Carla Farina, Viktor Davydiuk, Takatoshi Machiyama, Beatrice Rancani; zespół: Katarzyna Augustyn, Krystian Augustyn, Dominika Babiarz, Sergio Chinnici, Viktor Davydiuk, Carla Farina, Bianca Gradassi, Arkadiusz Gumny, Helena Kozaczko, Daria Ozga, Olaf Przybytniak, Louis Raphaneau, Julia Pages Raventos, Massimiliano Romano, Kseniya Rzheuskaya, Manuel Cirbian Sanchez, Risako Seki, Saeka Shirai, Karolina Sierant, Silvia Simeone, Miguel Eugenio de Sousa Junior, Jakub Starzycki, John Svensson, Yukino Tamai, Neline Theron, Agnieszka, Wolna-Bartosik, Lidia Zwolińska, Gal Trobentar Żagar

Utwory zespołu Radiohead: „Daydreaming”, „True Love Waits”, „The Butcher” performed by Radiohead, Licensed courtesy of XL Recordings Ltd (www.xlrecordings.com), „Reckoner” performed by Radiohead
Licensed courtesy of XL Recordings Ltd (www.xlrecordings.com), „Staircase” performed by Radiohead
Licensed courtesy of XL Recordings Ltd (www.xlrecordings.com).

Martynas Rimeikis: „Blind Words”

Za pomocą słów tworzymy labirynty, z których potem staramy się uciec w poszukiwaniu ciszy. Język jest naszym tworem i najczęściej nie jest w stanie przekazać idei, którą chcemy wyrazić. Dlatego często wypełniamy słowa konotacjami, w których czujemy się wygodnie. Toniemy w interpretacjach, jednocześnie wprowadzając innych w błąd. To powoduje różne sytuacje – od dramatu po komedię…

choreografia i scenografia: Martynas Rimeikis; reżyseria świateł: Maciej Igielski; asystentki choreografa: Julija Stankevičiūtė, Evgeniia Meissner; współkreacja kostiumów: Karolina Grzeszczuk; muzyka: Steve Reich, Lawrence English, Meredith Monk; obsada: duet: Anita Crema, Diana Cristescu, Daran Pereira Ferreira, Miguel Eugenio de Sousa Junior, Giorgio Tinari, Silvia Simeone; zespół: Diana Cristescu, Sergio Chinnici, Carla Farina, Bianca Gradassi, Salvador Martinez Masat, Beatrice Rancani, Louis Raphaneau, Julia Pages Raventos, Massimiliano Romano, Manuel Cirbian Sanchez, John Svensson, Neline Theron, Gal Trobentar Żagar

Steve Reich: „Music for pieces of wood” (LSO Percussion Ensemble) – wykonania odbywają się za zgodą wydawnictwa Universal Edition A.G.
Lawrence English: „Watching it unfold from album „A Colour of Autman”
Meredith Monk: „Environs 2” („On Behelf of Nature”, 2016), „Volcano Songs: Duets: Walking Song” („Volcano Songs”, 1997) – wykonania odbywają się za zgodą Boosey & Hawkes Music Publishers Ltd.
Meredith Monk „The Walking Song” w wykonaniu Katie Geissinger

Alexander Ekman: „Episode 31”

„Episode 31” został stworzony w 2011 roku dla The Senior Graduation Class w nowojorskiej Juilliard School. To choreografia przygotowana dla licznej grupy tancerzy, składająca się z szeregu szybkich scen, tworzonych przez choreografa wspólnie z tancerzami. Od optymistycznej sekwencji perkusji po cichy komentarz Erika Satie na temat piękna – ta choreografia jest pokazem młodej, entuzjastycznej energii bijącej z tancerzy. Pracując nad „Episode 31” eksperymentowaliśmy z tańcem w miejscach publicznych: 20 tancerzy nagle zaczęło tańczyć w metrze, na ulicach, placach i w parkach Nowego Jorku. „Episode 31” miał swoją premierę w Peter Jay Sharp Theatre, a następnie był prezentowany na festiwalu w Edynburgu w 2012 roku. Od tego czasu znalazł się w repertuarze Joffrey Ballet, Fińskiego Baletu Narodowego, Royal New Zealand Ballet i Pensylvania Ballet.

choreografia, dekoracje i projekcje: Alexander Ekman*; przekaz choreograficzny: Fernando Morales Troya; reżyseria świateł: Nicole Pearce; kostiumy i charakteryzacja: Luke Simcock; muzyka: Mikael Karlsson, fragmenty muzyczne Erik Satie (Gymnopedie No. 1), Ane Brun Do You Remember (It All Stars with One, 2011); asystent reżysera świateł: Manuel Da Silva; asystenci choreografa: Viktor Davydiuk, Evgeniia Meissner; recytacja: Elinor Basescu; realizacja video: Karolina fender Noińska; zdjęcia: Karolina fender Noińska, Krzysiek Maślejak, Julian Sobierajski; montaż: Karolina fender Noińska; korekcja barwna: Krzysiek Maślejak; produkcja: Adriana Lenartowska; autorzy cytowanych fragmentów wierszy: Christina Rossetti, William Allingham, Eleanor Farjeon, Robert Louis Stevenson, William Hughes Mearns, Edward Lear; obsada: Carla Farina, Marika Kucza (point), Arkadiusz Gumny (walking man), Sergio Chinnici, Takatoshi Machiyama, Louis Raphaneau, Massimiliano Romano, Giorgio Tinari, Gal Trobentar Žagar (duet); Dominika Babiarz, Anita Crema, Sergio Chinnci, Diana Cristescu, Bianca Gradassi, Julia Korbańska, Helena Kozaczko, Takatoshi Machiyama, Salvador Martinez Massat, Daria Ozga, Olaf Przybytniak, Beatrice Rancani, Louis Raphaneau, Massimiliano Romano, Kseniya Rzheuskaya. Manuel Cirbian Sanchez, Saeka Shirai, Karolina Sierant, Silvia Simeone, Miguel Eugenio de Sousa Junior, Jakub Starzycki, John Svensson, Yukino Tamai, Neline Theron, Giorgio Tinari, Natalia Trafankowska, Agnieszka Wolna‑Bartosik, Lidia Zwolińska, Gal Trobentar Žagar (zespół)
*Alexander Ekman jest reprezentowany przez Stepping Grounds Arts/Culture Management

Projekt jest współorganizowany z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Zamówienia choreograficzne 2020”.

Kolorowa fotografia. Na scenie kilku tancerzy. Na pierwszym planie kobieta ubrana w szarą sukienkę. Za nią widać inne osoby. W tle światła reflektorów.

Ceny biletów

20-80 zł / 40 zł - bilety grupowe (od 10 osób)

Kasa Centrum Kultury

Aktualne godziny pracy kasy znajdują się w zakładce Kontakt.

tel: 81 466 61 40
oraz: 728 474 209

Kontakt mailowy:
kasa@ck.lublin.pl

Bilety dostępne także online

Miejsce

Sala Operowa

Centrum Spotkania Kultur
plac Teatralny 1
Lublin

Zobacz wskazówki dojazdu

Kontakt

Lubelski Teatr Tańca

e-mail: taniec@ck.lublin.pl
tel: 81 466 61 46

BER: Bondara / Ekman / Rimeikis

26-04-2022 - 20-80 zł / 40 zł - bilety grupowe (od 10 osób) - więcej

Akceptuje postanowienia regulaminu.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl