Teraz Poliż jest pierwszym polskim profesjonalnym teatrem kobiecym. Wspólnie z reżyserem i kompozytorem Wojciechem Blecharzem, uznawanym za jednego z ciekawszych przedstawicieli młodego pokolenia, oswajają teatralnie „Czarny kwadrat” Kazimierza Malewicza w interaktywnym spektaklu-koncercie opartym na dramacie Anny Świrszczyńskiej.
Początki jednej z najważniejszych prac w dziejach historii sztuki mają swoje korzenie niejako w muzyce, a dokładnie w futurystycznej, rosyjskiej operze Zwycięstwo nad słońcem Michaiła Matiuszyna z 1913 roku. Do tej opery scenografię zaprojektował Kazimierz Malewicz i to właśnie tutaj można szukać początków słynnego Czarnego kwadratu na białym tle (1915), określanego przez autora jako „punkt zero” w historii sztuki, „doświadczenie czystej bezprzedmiotowości w białej wyzwolonej nicości”.
Czarny kwadrat staje się u Malewicza „wysłańcem bogów”, w jednoaktówce Anny Świrszczyńskiej jest czymś nieokreślonym/niemożliwym, dającym życie i śmierć, jest urzeczywistnieniem absurdu.
Autorka odnotowuje w swojej sztuce, że absurd jest potrzebny, aby przeżyć lub przynajmniej zmierzyć się z rzeczywistością. Sugeruje, że szczęście jest istotą egzystencji, granicą między życiem a śmiercią, a śmiech może być idealną szczepionką o zbawiennym wpływie na postrzeganie rzeczywistości, choć jej skutki uboczne nie są do końca znane. Nad pierwszą wersją spektaklu twórcy pracowali w 2018 roku, a absurd tekstu Świrszczyńskiej był niejako lekarstwem, odtrutką na rzeczywistość. Zaledwie trzy lata później absurdalność sytuacji społecznej i politycznej w Polsce zabrnęła tak daleko, że zabrakło już śmiechu, że nie ma się już z czego śmiać.
– Dzisiejsza forma koncertu wywodzi się z otwierającej sceny pierwotnej wersji – mówi Wojtek Blecharz, reżyser i kompozytor. – Wtedy po raz pierwszy użyłem preparowania klawiszy instrumentów elektronicznych. Absurdalność tej techniki po części wywodzi się z ducha tekstu Świrszczyńskiej, ale też w przewrotny sposób odnosi się do początków muzyki elektronicznej, do utworów na instrument i taśmę. Tak właśnie powstała „Sonata for keyboard and tape”, która ostatecznie stała się autonomicznym utworem muzycznym.
;
Teraz Poliż realizuje wieloletni projekt mający na celu przywrócenie do życia zapomnianych lub nieodkrytych jeszcze tekstów polskich dramatopisarek. W ramach cyklu powstała inscenizacja dramatu Anny Świrszczyńskiej.
To pierwszy profesjonalny kobiecy teatr w Polsce. Od początku swojego istnienia skupia się w działaniach artystycznych na twórczości kobiet i zwraca szczególną uwagę na problem ich nieobecności w głównym nurcie historii kultury i sztuki, mimo że fakty pokazują, że kobieca twórczość była i jest bardzo bogata. Teraz Poliż funkcjonuje na obrzeżach głównego nurtu i skrzyżowaniu różnych środowisk związanych ze sztuką, nie przynależy do żadnego miejsca i żadnej instytucji, co umożliwia krytyczne spojrzenie na sam teatr, jego formy i konfiguracje zarówno w głównym obiegu, jak i poza nim. W 2015 roku Teraz Poliż zostało uhonorowane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Małgorzatę Omilanowską nagrodą za całokształt twórczości i działalność na rzecz kobiet. W 2020 roku w uznaniu za dotychczasową pracę Teraz Poliż znalazło się na short liście nominowanych do Paszportów „Polityki” 2020.
Wojciech Blecharz – reżyser, kompozytor. Urodzony w 1981 roku w Gdyni, w 2005 ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w 2015 otrzymał doktorat z dziedziny kompozycji na wydziale muzycznym Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, specjalizującym się w tworzeniu i wykonawstwie muzyki współczesnej. Od 2012 jest kuratorem festiwalu muzycznego „Instalakcje” przy Nowym Teatrze w Warszawie. Wyreżyserował trzy własne opery-instalacje: Transcryptum (2013), zamówioną przez Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie, Park-Operę (2016), zamówioną przez Teatr Powszechny w Warszawie oraz Body-Operę (2014–16), zamówioną przez Nowy Teatr oraz Huddersfield Contemporary Music Festival. W kwietniu 2018 premierę miała czwarta opera Blecharza Fiasko, wyreżyserowana przez K.A.U & Wdowik w Teatrze Operowym w Darmstadt. Stworzył muzykę do Rechnitz. Opera TR Warszawa w reżyserii Katarzyny Kalwat. Laureat Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego IMPLUS w Graz, nominowany do Paszportów „Polityki”, nagrody Polskiego Radia „Kulturysta roku”. W 2016 roku otrzymał nagrodę Teatru Muzycznego za najlepsze wykonanie współczesnej sztuki (Warszawa/Wałbrzych).
Anna Świrszczyńska (1909–1984) – polska poetka, dramatopisarka, prozaiczka, autorka wielu utworów dla dzieci i młodzieży. Poruszała w swoim tekstach tematy, m.in. losu kobiety i seksu, w specyficzny, tylko jej właściwy sposób oraz wypracowała charakterystyczny, oszczędny (często wręcz skąpy w słowa) styl, dzięki któremu Czesław Miłosz uznawał ją za jedną z najwybitniejszych i nowatorskich współczesnych poetek polskich, ale nie o mężczyznach tutaj mowa…
Ceny biletów
Kasa Centrum Kultury
Aktualne godziny pracy kasy znajdują się w zakładce Kontakt.
tel: 81 466 61 40
oraz: 728 474 209
Kontakt mailowy:
kasa@ck.lublin.pl
Bilety dostępne także online
Miejsce
Kontakt
e-mail: konfrontacje.lublin@gmail.com
tel: 81 466 61 19/20