„Dionizos 360” to eksperymentalny spektakl zrealizowany kamerą 360’ na podstawie trzech tragedii: „Fenicjanek” i „Bachantek” Eurypidesa oraz „Błagalnic” Ajschylosa.
Chcemy położyć nacisk na rekonstrukcję i ukazanie mechanizmu przemiany postaci. Będziemy w ten sposób kontynuować i rozwijać odkrycia poczynione w ramach projektu artystyczno – badawczego „Dynamika Metamorfozy”, którego realizację rozpoczęliśmy w 2012 roku.
Przedmiotem naszych studiów jest nie badana nigdy wcześniej sekwencja ról granych przez trzech antycznych aktorów, którzy kreowali wszystkie postaci tragedii – z tego też względu na scenie nigdy nie pojawiają się więcej niż trzy postaci na raz (oczywiście nie licząc chóru).
Okazało się, że z algorytmu wejść i wyjść poszczególnych postaci, dla większości tragedii możliwa jest tylko jedna „wykonalna” kombinacja. Potwierdziły się nasze przypuszczenia, że porządek przemian jest nośnikiem znaczeń dla całej trylogii, decyduje o doborze środków aktorskich, a często bezpośrednio wpływa na zachowania sceniczne postaci.
Kolejne aktorskie wcielenia nadają nowe sensy przywoływanemu w tragedii mitowi, a łańcuch przemian spaja wszystkie grane przez jednego aktora postaci w jedną meta-postać. Jej kolejne wcielenia napędzają się nawzajem, często antycypują swoje pojawianie się na scenie, wciąż przypominając widzowi, że kto kryje się za maską. Następstwo granych postaci pozwala aktorowi stworzyć w poprzedniej miejsce na następną. Pozwala także w sytuacji cytowania na odezwanie się znanym już widzowi głosem cytowanej postaci, który nagle dotkliwie „nie zgadza się” z nową maską. Eurypides uświadamia swojego widza jak dalece można utożsamić się z cudzym losem, radością lub cierpieniem i zachęca do tego. To niezwykłe zawieranie się w sobie losów różnych ludzi dokonuje się według pewnych reguł. Odkrycie ich i zrozumienie poprzez praktykę aktorską jest przedmiotem tego projektu. Nawiązując do sposobu pracy antycznych aktorów, a także odpowiadając na zaistniałe okoliczności epidemiczne postanowiliśmy spróbować nowego sposobu pracy nad aktorskimi partyturami. Każdy z aktorów będzie pracował w odosobnieniu – do pierwszego i jedynego wspólnego spotkania dojdzie w trakcie premiery.
Pracujący w odosobnieniu aktorzy, najczęściej zamknięci w swoich domach, siłą rzeczy zmuszeni zostali do położenia największego nacisku na interpretację tekstu i postaciowanie, ale także na zrozumienie mechanizmu przemian. Konieczność pozostawienia miejsca dla partnera, przewidzenia jego obecności w swoim działaniu, których skuteczność zweryfikowana zostanie dopiero w dniu premiery, na oczach widzów – pozwolą nam głębiej zrozumieć warsztat antycznego aktora. Dzięki użyciu technologii 360’ odbiorca doświadczenia zaproszony jest do aktywnego udziału w spektaklu, do rozglądania się po scenie. Akustycznie wciąż znajduje się w sercu akcji, a dzięki kamerom dookolnym może sam decydować za którym aktorem podąża wzrokiem, kogo w danym momencie obserwuje. Ten rodzaj zaangażowania widza w spektakl powoduje wytworzenie się zupełnie nowej formy odbioru, która paradoksalnie przybliża nas do antycznych poprzedników.
Liczymy na to, że – podobnie jak dotychczas – w działaniach neTTheatre— Teatru w Sieci Powiązań, wywodzącego się z CHOREI – pierwszego na świecie teatru internetowego, uda nam się zaprosić do teatru zupełnie nowego widza.
Czas trwania spektaklu to 110 minut projekcji w googlach technologii VR
Zapisy na spektakl ruszą 15.10 o godz. 12:00 poprzez ten formularz
Ilość miejsc ograniczona
reżyseria: Paweł Passini; asystentka reżysera/scenografia i kostiumy: Aleksandra Konarska; muzyka: Daniel Słonimski; światło i realizacja obrazu przestrzennego: Wojciech Olchowski; produkcja: Łukasz Wójtowicz; charakteryzacja: Aleksandra Anna Dębowczyk; asystentka scenografki: Kinga Cybul; obsada: Przemysław Wasilkowski, Paweł Janyst, Jakub Mieszała, Piotr Michalczuk
Sceny realizowane na Sycylii: współpraca reżyserska: Saverio Tavano; obsada: Giuseppe Cutrulla, Francesco Gallelli, Sisqo Choi; opieka artystyczna- Pracownia VR/AR Laboratorium Narracji Wizualnych PWSFTviT; czas trwania: 110 min
Podziękowania dla Galerii Labirynt
Projekt zrealizowany w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w Sieci
Ceny biletów
Kasa Centrum Kultury
Aktualne godziny pracy kasy znajdują się w zakładce Kontakt.
tel: 81 466 61 40
oraz: 728 474 209
Kontakt mailowy:
kasa@ck.lublin.pl
Bilety dostępne także online
Miejsce
Kontakt
e-mail: konfrontacje.lublin@gmail.com
tel: 81 466 61 19/20