Przejdź do treści
PC Drama

Konam, bo nie umarłam jeszcze. Podwójne życie Teresy

19:00 - 18.10.2023 - Sala Widowiskowa - 30/40 zł - więcej
PC Drama

Konam, bo nie umarłam jeszcze. Podwójne życie Teresy

19:00 - 18.10.2023 - 30/40 zł - więcej
Kup bilet

Spektakl oparty na sztuce jednego z najważniejszych obecnie dramatopisarzy hiszpańskich, opublikowanej w 2022 roku i przetłumaczonej specjalnie dla PC Dramy.

Bohaterką dramatu jest św. Teresa z Ávili – mistyczka, doktor Kościoła, pisarka kontrreformacji i teolożka. Rodzi się ona po raz kolejny po ponad 500 latach, w XXI wieku i rusza w podróż po jakże odmienionym świecie. Swoją wyprawę zaczyna od odzyskania ciała, rozrzuconego jako relikwie po całym globie, by na swojej drodze spotkać się z przemocą czy wieść życie na marginesie społeczeństwa. Bezerra przedstawia postać świętej jako kobiety na wskroś współczesnej, z niezwykłą siłą stanowiącej o sobie w świecie zdominowanym przez mężczyzn, jednocześnie wrażliwej i utalentowanej pisarki i poetki.

fot. Tomek Cieślikowski

(…) Tym razem Paulina Eryka Masa, tłumaczka i dramatopisarka, zdecydowała się zaprezentować widzom przetłumaczony przez siebie tekst Paco Bezerry, o którym mówiło całe środowisko teatralne w Hiszpanii. Sztuka, poświęcona świętej Teresie z Ávili miała powstać na zamówienie Fundacji Śladami Św. Teresy w 2015 roku, ku czci pięćsetnej rocznicy urodzin hiszpańskiej mistyczki, karmelitanki i pisarki kontrreformacji. Artysta okazał się być jednak kapryśny i tekst ku czci ostatecznie nie powstał. Ale Bezerra nie porzucił tego tematu. Jak zarzeka się dziś w wywiadach, któregoś dnia św. Teresa do niego przyszła i powiedziała „chodź ze mną”. Autor podążył jej śladami, a właściwie śladami jej szczątków – relikwii – i od tego rozpoczął swoją sztukę. Świętą Teresę w Konam, bo nie umarłam jeszcze. Podwójne życie Teresy poznajemy jako kobietę 60-letnią, która musi, dosłownie i w przenośni, poskładać się na nowo. Już na wstępie opisuje czytelnikom, w jaki sposób rozczłonkowane zostało jej ciało i gdzie znalazły się poszczególne fragmenty. Odbudowując się fizycznie, przeprowadza jednocześnie rodzaj psychoterapii – pojawia się tu między innymi wspomnienie gwałtu, ale i opis zaskakującej drogi, którą wyrysował Bezerra tej uwspółcześnionej świętej. Święta bierze udział w podróży, która zabiera ją do brudnej rzeczywistości, pełnej uzależnień, handlu narkotykami i prostytucji. Święta Teresa trafia też do więzienia, a następnie zostaje aktorką i DJ-ką. Jako kobieta silna, ale niebywale poturbowana przez los, dojrzała i infantylna, wrażliwa i jednocześnie siermiężna, niezwykle wypada Ewa Skibińska. Aktorka (...) w minimalistycznym czytaniu performatywnym początkującej reżyserki sprawdza się znakomicie, wypełniając scenę swoim talentem, osobowością i charakterystyczną burzą jasnorudych loków. Jej święta zdecydowanie nie jest święta – jest kobietą żywą, prawdziwą, z krwi i kości, która silnie zaznacza swoją pozycję w świecie zdominowanym przez mężczyzn, i która odzyskuje swoją podmiotowość w świecie, który zrobił z niej religijny przedmiot. Dobrze się stało, że nic i nikt Ewy Skibińskiej nie przykrywa na pozbawionej scenografii scenie. Choreograf i tancerz Tobiasz Sebastian Berg jedynie co jakiś czas pojawia się nagi na scenie, by być milczącym towarzyszem świętej Teresy lawirującej między sacrum a profanum. Katarzyna Podpora, artystka multimedialna i rzeźbiarka, zaanektowała z kolei nieśmiało jeden z kątów sceny, na którym rozłożyła nietypowe instrumentarium, przypominające rozkopany grób. Skorzystała z kości zwierzęcych, kamieni i fragmentów dachówek, oraz gramofonu – przez całe czytanie wytwarzała z nich rozmaite dźwięki i „przeszkadzajki”, które muzycznie scaliły współczesną opowieść o historii sprzed wieków, ale nie ingerowały zanadto w świat kreowany przez aktorkę. Nad zasadnością samego tekstu i jego jakością dramaturgiczną można by się zastanowić. Na pewno jest to sztuka, którą trzeba przeczytać kilka razy, żeby odkryć rozmaite, poukrywane sensy. Wiele z nich będzie istotnych jedynie dla Hiszpanów, ale kiedy je pominiemy – podobnie jak nachalnie uwspółcześnioną retrospektywę z życia świętej – wydźwięk pozostaje uniwersalny. Gdy zsyntetyzować rozczłonkowane (nomen omen) wątki w Konam, bo nie umarłam jeszcze. Podwójne życie Teresy, wyraźnie widać ciekawe i niezmiennie aktualne rozważania wokół kondycji kobiety, ale i pisarki, we współczesnym świecie, czy wokół walki o prawo do życia na własnych zasadach.
Agata Oszewska, Gdansk.pl
  • Na zdjęciu kobieta ubrana w czarną, prostą suknię, w rękach trzyma ekran, z którego czyta. Za nią stoi nagi mężczyzna, obejmując ją ramieniem. fot. Tomek Cieślikowski
  • Na zdjęciu kobieta ubrana w czarną, prostą suknię oraz nagi mężczyzna, który stoi za nią. Ręce trzymają w geście przypominającym taniec.
  • Młoda kobieta kucająca na czarnej podłodze. Przed sobą ma rozłożony gramofon, mikrofony, statywy oraz kości różniej wielości, misy mosiężne, kawałki drewna.

Spektakl dla osób od lat 18.

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z twórcami. Prowadzenie: Jacek Wakar

autor: Paco Bezerra / tłumaczenie i reżyseria: Paulina Eryka Masa / muzyka na żywo: Katarzyna Podpora / ruch sceniczny: Tobiasz Berg / obsada: Ewa Skibińska / czas trwania: 80 min / fotografie:
Tomek Cieślikowski

Ceny biletów

30/40 zł

Kasa Centrum Kultury

Aktualne godziny pracy kasy znajdują się w zakładce Kontakt.

tel: 81 466 61 40
oraz: 728 474 209

Kontakt mailowy:
kasa@ck.lublin.pl

Bilety dostępne także online

Miejsce

Sala Widowiskowa

Centrum Kultury w Lublinie
ul. Peowiaków 12
20-007 Lublin

Zobacz wskazówki dojazdu

Kontakt

Zespół Konfrontacji Teatralnych

e-mail: konfrontacje.lublin@gmail.com
tel: 81 466 61 19/20

Konam, bo nie umarłam jeszcze. Podwójne życie Teresy

18-10-2023 - 30/40 zł - więcej

Akceptuje postanowienia regulaminu.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl