Ostatnia część tryptyku maltańskiego „Azyl Pisarzy” neTTheatre, która stanowi klucz do poprzednich części, czyli „Rytu przejścia” i „Kilku słów tylko do Ciebie, które powtarzam bez końca”. Przy okazji prezentacji nowego spektaklu będziemy też świętować jubileusz 40-lecia pracy artystycznej wybitnego lubelskiego aktora – Jarosława Tomicy.
„Księga Znaku” to tytuł dzieła Abrahama Abulafii, kabalisty z Saragossy, który w XIII wieku postanowił zjednoczyć religie abrahamowe. W tym celu udał się do Papieża, który jednak zmarł w dniu jego przyjazdu. Kabalistę oskarżono o użycie czarów i skazano na stos. Jednakże po 40 dniach został uwolniony w tajemniczych okolicznościach. Po tułaczce udał się na małą skalistą wyspę Comino, gdzie próbował odnaleźć dar prorokowania medytując litery Imienia. Odrzucony przez ludzi – próbował nawiązać kontakt z Bogiem. A potem napisał księgę.
Kilka wieków wcześniej na sąsiednich wyspach Odyseusz i Paweł z Tarsu probowali zrobić to samo. Azyl pisarzy. W tym miejscu się spotykamy.
„Księga Znaku będzie ostatnią częścią tryptyku maltańskiego „Azyl Pisarzy” neTTheatre, i – jak można było się spodziewać – stanowi klucz do poprzednich części, czyli „Rytu przejścia” i „Kilku słów tylko do Ciebie, które powtarzam bez końca”. Zapraszamy we wspólną podróż wszystkich galerników wrażliwości!
Jarosław Tomica jest absolwentem Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Jego 40-letnia kariera rozpoczęła się na scenach Teatru Lalek Banialuka i Lubelskiego Teatru Lalki i Aktora, z którym był związany przez 12 lat. W 1995 roku, po dziesięciu latach pracy w państwowym teatrze, wraz z Witoldem Mazurkiewiczem i Michałem Zgietem, założył niezależną grupę teatralną — Kompania Teatr. Twórcy, znużeni konwencjonalnym teatrem instytucjonalnym, postanowili skupić się na nowoczesnych, odważnych formach wyrazu. Grupa szybko zdobyła uznanie w Polsce i za granicą, występując m.in. w Japonii, Pakistanie, Niemczech, Francji, Austrii, Szwecji i Gruzji.
Pierwsza produkcja Kompanii Teatr — „Czerwony Kapturek” — zdobyła nagrody na VIII Spotkaniach Teatrów w Walizce w Łomży. Następne
spektakle, jak „Celestyna” w reżyserii Miro Prohazki, wywoływały zarówno zachwyt, jak i kontrowersje, ale recenzje były jednoznacznie
pozytywne. Wkrótce Kompania Teatr nawiązała współpracę z Teatrem Provisorium, co zaowocowało wieloma sukcesami, w tym wybitnym
spektaklem „Ferdydurke” według Gombrowicza. Ten spektakl, uznawany za jedną z najważniejszych adaptacji teatralnych lat 90., zdobył 17
prestiżowych nagród, w tym Fringe First na Festiwalu w Edynburgu, Grand Prix Opolskich Konfrontacji Teatralnych oraz wyróżnienia na festiwalach w Sarajewie i Rijece. „Ferdydurke” zyskało międzynarodowe uznanie, a Tomica wraz z zespołem dwukrotnie wyruszył na tournée po Stanach Zjednoczonych, gdzie prezentowali spektakl w tak prestiżowych miejscach jak Off-Off Broadway, La MaMa Theatre w Nowym Jorku czy Yale University.
Tomica współpracował także z innymi ważnymi instytucjami teatralnymi, jak Scena InVitro Łukasza Witt-Michałowskiego, Czytelnia Dramatu oraz neTTheatre Pawła Passiniego, gdzie brał udział w spektaklach takich jak „Ponowne Zjednoczenie Korei”, „Margules. Nieobecność”, „Bieguny”, „Znak Jonasza” czy „Burza”. W jego dorobku znajdują się również role w spektaklach Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” pod kierownictwem Włodzimierza Staniewskiego, takich jak „Żywot Protopopa Awwakuma” czy Carmina Burana”.
Jarosław Tomica to aktor o wyjątkowej wszechstronności, który nieustannie poszukuje nowych wyzwań. W 1999 roku został wyróżniony za zbiorową kreację w spektaklu „Ferdydurke” na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych. Prywatnie pasjonuje się narciarstwem, bieganiem,
motoryzacją, gotowaniem oraz ma wyjątkową słabość do dobrego obuwia.
Jubileusz 40-lecia jego pracy artystycznej to doskonała okazja, by przypomnieć jego znaczący wkład w rozwój teatru polskiego, zarówno w kontekście niezależnym, jak i instytucjonalnym.
scenariusz, reżyseria i muzyka: Paweł Passini; scenografia, kostiumy i projekcje: Aleksandra Konarska; choreografia: Anna Puzio; obsada: Paweł Janyst, Jarosław Tomica, Wojciech Kaproń, Anna Puzio
Spektakl powstał w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt zrealizowany dzięki wsparciu miasta Lublin.
Ceny biletów
Kasa Centrum Kultury
Aktualne godziny pracy kasy znajdują się w zakładce Kontakt.
tel: 81 466 61 40
oraz: 728 474 209
Kontakt mailowy:
kasa@ck.lublin.pl
Bilety dostępne także online
W spektaklu występuje nagość, stroboskop, dym i głośna muzyka.
Miejsce
Centrum Kultury w Lublinie
Peowiaków 12
20-007 Lublin
Zobacz wskazówki dojazdu
Kontakt
tel: 81 466 61 28