Jest to sztuka, która powstała na podstawie „Poskromienia złośnicy” Szekspira, odczytanego poprzez doświadczenie osób tworzących grupę teatralną Teatroterapii Lubelskiej.
Początkiem pracy nad tekstem było spotkanie i rozmowa z uczestnikami Teatroterapii, skupione wokół ich przeżyć i przemyśleń związanych z miłością i erotyką. Sceny, wątki i postaci ze sztuki Szekspira zostały skonfrontowane ze sprawami żyjących dziś w Polsce ludzi z niepełnosprawnością. Na czym polega ich poskromienie? Wobec czego buntują się dzisiejsze Kasie? Z kolejnych rozmów z założycielką Teatroterapii Lubelskiej, Marią Pietrusza-Budzyńską oraz z jej podopiecznymi w zderzeniu z sytuacjami z szekspirowskiego „Poskromienia złośnicy”, wyłaniały się kolejne sceny o miłości, o seksie, o niemożliwości spełnienia, o zablokowanych pragnieniach, o osamotnieniu i bólu.
Tekst „Nieposkromienia” stara się zachować komediowo-tragiczny charakter Szekspirowskiego oryginału. Plotą się ze sobą romansowe historie, publicystyczne fakty i skecze oparte na rzeczywistych doświadczeniach. Dzisiejsza Kasia, podobnie jak tamta, ze wszystkich sił próbuje nie dać się poskromić. Dzisiejszy Petrucchio z trudem próbuje się odnaleźć w narzuconej mu roli poskramiacza. Krąg osób wokół nich, z ich rodzicami włącznie, próbuje, jak tamci odnaleźć się w ograniczeniach i mechanizmach społecznych, krzywdzących i niesprawiedliwych.
Artur Pałyga
autor: Artur Pałyga; reżyseria, choreografia, scenografia, kostiumy: Maria Pietrusza-Budzyńska; asystent reżysera i współpraca pedagogiczna: Leszek Tes; muzyka: Piotr Kiliański; piosenka Ojca – wykonawca: Jan Kodrak; piosenka Kasi – wykonawczyni: Ula Bednarczyk; piosenka złośnic w wykonaniu: Wiktorii; Osieleniec, Aleksandry Ziemby, Dominiki Mendel i Bożeny Ufniarz; wykonawczyni tanga – Klaudia Lewandowska; operator filmowy i animacja: Piotr 'Mleko’ Milkowski; operator drona: Aleq Budzyński; montaż: Piotr Mleko Milkowski, Piotr Kiliański, Marian Maruszak, Aleq Budzyński; światło: Marcin Rękas; współpraca: Zespół Teatroterapii Lubelskiej: Jolanta Grabowska, Irmina Szumiło, Iwona Malinowska, Iwona Osieleniec; opieka psychologiczna: Aleksandra Moskal; szycie: Liliana Sokołowska; przygotowanie napisów: Piotr Kiliański; inspicjent w CSK: Agnieszka Fil; projekt plakatu: Karolina Rozpędowska, zdjęcie: Aleq Budzyński; projekt graficzny i skład programu teatralnego: Aleq Budzyński, Maria Pietrusza-Budzyńska
obsada: zespół Teatroterapii Lubelskiej (15 kobiet i 10 mężczyzn)
Kasia/Okpiszka – Weronika Stachyra
Ojciec – Mariusz Mąka
Bianka – Anna Berejowska, Agnieszka Kmieć
Lucencjo i Hortensjo – Andrzej Strumpf i Michał Wilczyński, Norbert Góźdź i Krzysztof Stagiński
Petrucchio i Kasia – Adam Saran i Bożena Ufniarz
Kasia w czerwonej sukience, tańczy tango – Anna Berejowska i Sylwester Sławacki
Milczur – Sylwester Sławacki, Michał Dziedzic, Ernest Pilipczuk, Michał Wołoszyn, Michał Piędzia
Dwanaście Elżbiet – Anna Mikusz, Agnieszka Kmieć, Wiktoria Mazur, Aleksandra Ziemba, Bożena Ufniarz, Anna Siwko, Ewelina Korzeniowska, Mariola Fus, Anna Berejowska, Weronika Stachyra, Sylwia Styżaj
Ceny biletów
Kasa Centrum Kultury
Aktualne godziny pracy kasy znajdują się w zakładce Kontakt.
tel: 81 466 61 40
oraz: 728 474 209
Kontakt mailowy:
kasa@ck.lublin.pl
Bilety dostępne także online