Olga Avigail Mieleszczuk & Tango Attack: Polskie pieśni hebrajskie
Olga Avigail Mieleszczuk & Tango Attack: Polskie pieśni hebrajskie
Olga Avigail Mieleszczuk wraz z zespółem znakomitych muzyków zapraszają na wspólne świętowanie 75-tych urodzin państwa Izrael.
Podczas wydarzenia zatańczymy horę przy ognisku w kibucu i tango w nadmorskiej kawiarni Tel Awiwu. Podążymy śladem twórców hebrajskiej piosenki o polskich korzeniach.
Hebrajskie pieśni oraz śpiewanie ich podczas ważnych dla społeczności wydarzeń, odegrały zasadniczą rolę w procesie integracji idei syjonizmu z życiem codziennym. Żydowscy emigranci z Europy, Azji i Bliskiego Wschodu przywieźli ze sobą muzyczne tradycje, które mieszały się i stapiały w tyglu nowego państwa, formując nowe izraelskie brzmienie. Wkład polskich twórców w tą wielokulturową mozaikę brzmień jest znaczący.
Muzycy sięgną po piosenki z repertuaru takich tekściarzy, jak urodzony w Sosnowcu poeta Chaim Chefer, którego piosenki z ery Palmachu weszły na stałe do kanonu izraelskiej piosenki, czy Natana Altermana – urodzonego w Warszawie pisarza i autora tekstów piosenek, który ukochał Tel Awiw jako spadkobiercę miast europejskich. Nie zabraknnie pieśni Mosze Wileńskiego, kompozytora wykształconego w Warszawie, uzanawanego za pioniera izraelskiej piosenki. Usłyszymy piosenki Szmuela Ferszko, który w latach 30-tych tworzył słynny duet z Wierą Gran. W 1937 roku Ferszko napisał swoje ostatnie polskie tango: „Gdy odejdziesz” i wyemigrował do Palestyny. Współpracował tutaj z jednym z pierwszych kabaretów hebrajskich Li-La-Lo, który wzorował się na warszawskim Qui-Pro-Quo i przez który przewinęło się wielu artystów polskiego pochodzenia. W Tel Awiwie jego muzą sceniczną została śpiewaczka o jemeńskich korzeniach Szoszana Damari. To właśnie z niąw latach 50-tych wyjechał w tournee do Ameryki, z którego już do Izraela nie wrócił. Zostawił po sobie piękną pieśń patriotyczną „Bab El Wad”, którą zna w Izraelu prawie każdy i która jest inspirowana walką o drogę do Jerozolimy w czasie wojny o niepodległość.
Niewielu Izraelczyków jest świadomych tego, że jedna z największych dam klasycznej sceny izraelskiej Chava Alberstein urodziła się w Szczecinie. Pewnie ze względu na swoje polskie korzenie ukochała nie tylko pieśni hebrajskie, ale zyskała międzynarodową sławę jako wykonawczyni pieśni Jidisz.

Tango Attack
Olga Avigail Mieleszczuk – wokalistka, badaczka tradycji muzyki polsko-żydowskiej, uznana międzynarodowo za jedną z czołowych artystek związanych z odrodzeniem muzyki jidysz w Polsce. Pasjonatka okresu międzywojennego, śpiewa w jidysz, po polsku i hebrajsku. Urodzona w Warszawie, obecnie mieszka w Jerozolimie. Wydała cztery płyty z wiodącymi muzykami z Polski, Izraela i Stanów Zjednoczonych. Występuje na prestiżowych scenach i festiwalach w Europie, Izraelu oraz Ameryce Północnej, min. Kennedy Center Waszyngton, Lincoln Center Nowy Jork, Eden Tamir Jerozolima, Synagoga Hiszpańska w czeskiej Pradze, czy Muzeum Polin w Warszawie.
Hadrian Filip Tabęcki – pianista, kompozytor, twórca muzyki scenicznej, filmowej i oratoryjnej a także licznych piosenek (m.in. tekstów: Wojciecha Młynarskiego, Zbigniewa Herberta, Wisławy Szymborskiej, księdza Jana Twardowskiego). Utworzony przez niego zespół łączy tradycję tanga argentyńskiego z nowoczesnymi eksperymentami brzmieniowymi mieszając nowe aranżacje z tymi bardziej tradycyjnymi. Brzmiące Buenos Aires Tango Attack współtworzą – Grzegorz Bożewicz (bandoneon), Piotr Malicki (gitara) oraz Hadrian Tabęcki (fortepian, aranżacje).
Olga Avigail (Izrael) – wokal, riq
Tango Attack (Polska):
Hadrian Tabęcki – pianino, cajon
Grzegorz Bożewicz – bandoneon
Piotr Malicki – gitara, oud
Wydarzenie odbywa się w ramach Europejskiej Stolicy Młodzieży 2023.
Ceny biletów
Kasa Centrum Kultury
Aktualne godziny pracy kasy znajdują się w zakładce Kontakt.
tel: 81 466 61 40
oraz: 728 474 209
Kontakt mailowy:
kasa@ck.lublin.pl
Bilety dostępne także online