Tematem wystawy jest pejzaż widziany przez polski kontekst kulturowy. Co mówi o dzisiejszym stanie umysłów i dusz mieszkańców naszego kraju?
Inspiracją są nie tylko obrazy dzikiej przyrody, ale przede wszystkim widoki terenów zurbanizowanych. Specyficzny, polski sposób patrzenia na pejzaż ukształtował się pod wpływem pamięci oraz emocji, które deformują obraz rzeczywistości. Wystawa śledzi w jaki sposób ten proces odkształcania się odbywa. Pejzaż jest tutaj rozumiany szeroko, nie tylko jako widoki dzikiej przyrody, ale i terenów zurbanizowanych – miejskich, podmiejskich czy przemysłowych. Na sposoby widzenia pejzażu wpływają pamięć i lęk, które w specyficzny sposób zmieniają obraz rzeczywistości. Wystawa pokazuje co polski współczesny pejzaż skrywa pod swoją powierzchnią. Zapomniane, wyparte wydarzenia powracają jako echo, przeczucia nieszczęścia, poczucie melancholii, okrutne wizje.
Swoje prace zaprezentują:
Agata Bogacka – tworzy obiekty i instalacje, zajmuje się głównie malarstwem, ale również rysunkiem, fotografią. Ukończyła Wydział Grafiki warszawskiej ASP w 2001. Brała udział w wielu wystawach indywidualnych i grupowych w Polsce i zagranicą, ostatnią jej wystawą indywidualną był „Tlum” w BWA Zielona Góra (2017). Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych oraz państwowych, takich jak CSW Zamek Ujazdowski, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Fundacja Sztuki Polskiej ING, Bank Austria Creditanstalt. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Maurycy Gomulicki – artysta, projektant, fotograf, kolekcjoner i antropolog kultury popularnej. Ukończył Wydział Grafiki warszawskiej ASP (dyplom z grafiki warsztatowej z aneksem malarskim). Studiował także na Universitat de Barcelona, Nuova Accademia di Belle Arti w Mediolanie, czy Centro Multimedia del Centro Nacional de las Artes w Meksyku. W latach 90-tych prowadził w miesięczniku „Machina” autorską rubrykę „Rzecz Kultowa”. Konsultant i współautor projektu „ABCDF – słownik wizualny Miasta Meksyk” (2000-2002). Główny autor wizerunku graficznego i architektonicznego sieci sex shopów „Love Store” (Meksyk 2005). Szerokiej publiczności dał się poznać dzięki projektowi „Pink Not Dead!” (Garash Galeria, Mexico City / CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2006). Opublikował trzy albumy fotograficzne: „Fúnebre”, „W-wa” i „Minimal Fetish”. Podejmuje tematy związane z erotyką i pornografią. Intensywny kolor, eksplorowany tak w swoim potencjale witalnym jak w wymiarze socjo-kulturowym, jest istotnym elementem w jego twórczości. Realizował szereg obiektów i instalacji w przestrzeni publicznej.
Kornel Janczy – artysta wizualny, zajmuje się malarstwem, tworzeniem obiektów i instalacji. Absolwent krakowskiej ASP, studiował także w Akademie der Bildende Künste w Monachium. Uczestnik m.in. w wystawy finałowej Konkursu im. E. Gepperta, BWA Wrocław (2013). Swoją twórczość prezentował na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in.: „Czysta formalność”, (Galeria Labirynt, Lublin, 2015) i „Intermarium” (Galeria BWA Sokół, Nowy Sącz 2016). Zajmuje się przede wszystkim motywem współczesnego pejzażu i reprezentacji natury w obrazie.
Krzysztof Maniak – artysta wizualny, performer, autor wideo, fotografii i obiektów. Absolwent Wydziału Intermediów ASP w Krakowie. Laureat „Talentów Trójki 2013” czy 14. edycji konkursu „Artystyczna Podróż Hestii”. Otrzymał nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz wyróżnienie na Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko 7”. Swoje prace pokazywał na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych, w tym m.in.: „Co widać. Polska sztuka dzisiaj” w MSN w Warszawie.Jego twórczość nawiązuje do sztuki ziemi i konceptualizmu lat 60. i 70. Zajmuje się efemerycznymi aspektami sztuki. Swoje działania opiera o proste gesty, wykonywane w zwyczajnym polskim pejzażu: toruje sobie drogę wśród gałęzi, mierzy własnym ciałem odległości między pniami i niepostrzeżenie wtapia się w krajobraz.
Małgorzata Malwina Niespodziewana – artystka, specjalizuje się w grafice, rysunku, obiektach, inspiruje się ilustracją książkową, sztuką Wschodu i artystkami awangardy. Dyplom z wyróżnieniem i Medalem Rektora uzyskała na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie. Brała udział w wystawach zbiorowych i indywidualnych m.in. w Polsce, Danii, Japonii, Niemczech, Szwecji, we Włoszech, wśród których znalazła się ostatnio „Potęga awangardy”, Muzeum Narodowe w Krakowie (2017). Laureatka Grand Prix na Konfrontacjach Najmłodszych Artystów Krakowskich (1999) i Grand Prix na Biennale Grafiki w Kaliningradzie. Łączy różne techniki artystyczne: grafikę, książkę artystyczną oraz instalację i wideo.
Kinga Nowak – artystka wizualna, malarka. Absolwentka Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie, 2000-2002 studentka ENSBA w Paryżu i uczestniczka programu rezydencyjnego Cité Internationale des Arts tamże. Laureatka stypendium „Młoda Polska” (2005). Gościnny wykładowca w London College of Communication UAL (2007). Związana z Wydziałem Malarstwa ASP w Krakowie, na stanowisku profesora tej uczelni od od 2017 roku . W 2014 roku znalazła się w publikacji „100 Painters of Tomorrow” – zestawieniu stu najbardziej obiecujących, tworzących aktualnie malarzy i malarek. Od 2015 r. współprowadzi z Michałem Bratko przestrzeń działań artystycznych „Widna” w Krakowie.
Agnieszka Piksa – artystka wizualna, rysowniczka. Studiowała na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie i Uniwersytecie Sztuki w Cluj. Autorka komiksów Nieznany Geniusz (Centrala, 2013) do scenariusza Mikołaja Tkacza oraz Its just the spin of inner life” (Fundação Bienal de São Paulo, 2014). Laureatka Nagrody Publiczności w konkursie Spojrzenia 2015 (Zachęta, Warszawa). Mieszka i pracuje w Krakowie.
Wilhelm Sasnal – malarz, twórca rysunków, komiksów i filmów. Należy do grona najbardziej znanych polskich artystów. Absolwent architektury na Politechnice Krakowskiej i malarstwa (ASP w Krakowie). W latach 1996-2001 współtworzył Grupę Ładnie. W 2006 znalazł się na pierwszym miejscu rankingu na najlepszego młodego artystę na świecie czasopisma „Flash Art” oraz otrzymał nagrodę im. Vincenta van Gogha przyznawaną przez Stedelijk Museum w Amsterdamie. Jego prace prezentowano podczas wielu wystaw indywidualnych i grupowych, m.in.: 31 Bienal de São Paulo (2014), Whitechapel Gallery w Londynie (2011/2012), 55th Carnegie International (Carnegie Museum of Art, Pittsburgh, 2008). Jego obrazy znajdują się w zbiorach wielu ważnych muzeów i kolekcji prywatnych (m.in. MoMA w Nowym Jorku, Centre Pompidou w Paryżu i Tate Modern w Londynie). Wraz z żoną Anką wyreżyserował cztery filmy pełnometrażowe: Słońce, to słońce mnie oślepiło (2016), Huba (2013), Aleksander (2013) oraz Z daleka widok jest piękny (2011).
Mateusz Szczypiński – artysta wizualny, malarz. Absolwent malarstwa na ASP w Krakowie oraz historii sztuki na UJ. Jego metodą twórczą jest operowanie cytatem, odwoływanie się do tradycji, obrazów i klisz zakodowanych w masowej świadomości. Wykorzystuje technikę kolażu. Swoje prace prezentował m. in. na wystawach „Artyści z Krakowa” i „Sztuka w sztuce” (MOCAK), „Contemporary Art From Poland” (Europejski Bank Centralny), „Krew-werk” (Fundacja Galerii Foksal), „Czas Kolażu” (Galeria Kordegarda). Mieszka i pracuje w Krakowie.
kuratorka: Magdalena Ujma – krytyczka sztuki, kuratorka wystaw i projektów z zakresu sztuki współczesnej. Ukończyła historię sztuki i zarządzanie kulturą. Prowadziła Galerię NN w Lublinie, pracowała w redakcji Kwartalnika Literackiego „Kresy”, a następnie w Muzeum Sztuki w Łodzi i w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie. Obecnie działa niezależnie. Jest kuratorką lub współlokatorką wielu wystaw, z których ostatnia to: „pany chłopy chłopy pany” w skansenie i w BWA Sokół w Nowym Sączu. Autorka książki „Sztuki wizualne. Skandale” (2011). Interesuje się polską sztuką i kulturą wizualną XX i XXI w., ich rolą we współtworzeniu i podtrzymywaniu polskich mitów tożsamościowych, i językiem komentowania sztuki.
Ceny biletów
Kasa Centrum Kultury
Aktualne godziny pracy kasy znajdują się w zakładce Kontakt.
tel: 81 466 61 40
oraz: 728 474 209
Kontakt mailowy:
kasa@ck.lublin.pl
Bilety dostępne także online