Second practice
Second practice
Przedstawienie dotyka pragnienia tancerki, kobiety i matki, by zanurzyć się głęboko w sobie poprzez praktykę, która wśród codziennych obowiązków, chaosu, zmęczenia i nieustannych rozproszeń stała się drugorzędna – praktykę uważnego tańca tu i teraz.
W dzisiejszej rzeczywistości obowiązki opiekuńcze wciąż w dużej mierze spoczywają na kobietach. Jednocześnie jesteśmy zanurzeni w wirtualnych pseudoprawdach, opiniach i niekończącej się ilości docierających do nas informacji. Wielu z nas żyje w stanie permanentnego zmęczenia. W takim kontekście prosty gest zatrzymania się, wsłuchania w siebie oraz podążania za własnym ciałem i pragnieniami może stać się aktem politycznym. Prywatne jest polityczne. Z tymi doświadczeniami na scenę wychodzi Martina Hajdyla Lacová – kobieta, tancerka i matka trójki małych dzieci. Jej niemal czterdziestoletnie ciało niesie w sobie wiele historii – zarówno publicznych, jak i prywatnych. „Second practice”, czerpiąc z trzydziestu lat doświadczenia zawodowego i cielesno-tanecznych wspomnień, tworzy przestrzeń powrotu do tego, co dla niej najistotniejsze – uznania swojej historii tańca i ciała, wsłuchania się w siebie poprzez taniec oraz odnalezienia przyjemności w ruchu. Spektakl zaprasza także publiczność do wspólnej podróży przez migawki z przeszłości i teraźniejszości.
Solo Martiny Hajdyli Lacovej, stworzone we współpracy z choreografką Renatą Piotrowską-Auffret, otwiera więc nie tylko osobistą historię, lecz także szerszy obraz tego, czego dzisiejszemu społeczeństwu brakuje, czego potrzebuje lub co samo poddaje w wątpliwość.
Platforma artystyczna ME-SA – działa na niezależnej scenie tanecznej od 2008 roku. Jej obecna twórczość charakteryzuje się interdyscyplinarną współpracą (sztuki wizualne, sport, muzyka, wirtualna rzeczywistość) oraz eksperymentalnym podejściem obejmującym badanie materiału ruchowego, dramaturgii wizualnej, strategii koncepcyjnych i dekonstrukcji praktyk teatralnych. W ostatnich latach platforma koncentruje się na tematach feministycznych. Główną artystyczną osobowością i wspólnym mianownikiem wszystkich projektów ME-SA jest choreografka, tancerka i performerka Martina Hajdyla Lacová.
Martina Hajdyla Lacová – ukończyła konserwatorium w Bańskiej Bystrzycy i uzyskała tytuł magistra pedagogiki tańca na HAMU w Pradze, gdzie obecnie kontynuuje studia doktoranckie. W swojej pracy używa tańca jako koncepcji, formy komunikacji i interakcji oraz naturalnego ruchu ludzkiego ciała. W 2015 roku otrzymała nagrodę Tancerki Roku za występ w „SuperNaturals”. Była nominowana do Nagrody Thálie 2016 za solowy spektakl „One of the Seven”. W 2023 roku zdobyła Nagrodę Czeskich Centrów za przedstawienie „SOFT SPOT”, a w 2024 Nagrodę Thálie w kategorii teatr alternatywny za spektakl „Bodies in Progress”.
Renata Piotrowska-Auffret – choreografka i artystka, która w swojej pracy wykorzystuje eksperymentalny taniec, sztukę performansu, dramaturgię i teatr. Reflektuje współczesny świat, czerpiąc inspirację z doświadczeń intymnych – rzeczywistych i fikcyjnych – osadzonych w określonym kontekście społecznym. Interesuje ją przewrotność relacji między historycznymi i współczesnymi politykami ciała, między tym, co publiczne i prywatne, a także między tekstem a ruchem. Jest współkuratorką programu Pavilonu Tańca i Innych Sztuk Performatywnych w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz ekspertką ds. choreografii w Instytucie Adama Mickiewicza.
koncepcja i tekst: Renata Piotrowska-Auffret; choreografia: Martina Hajdyla Lacová i Renata Piotrowska-Auffret
taniec: Martina Hajdyla Lacová; muzyka i wideo: Simon Auffret & J.S. Bach; kostiumy i scenografia: Natalie Rajnišová; dramaturgia wizualna i projekt światła: Joanna Leśnierowska; W przedstawieniu wykorzystano muzyczne cytaty z utworów: STING: „We’ll Be Together”, Jørgen Knudsen – muzyka do spektaklu „Manshape”, Ben Frost – album „Aurora”, utwór „Venter”, muzyka z przedstawienia VerTe Dance & Zrní: „Ceviche”, Ábris Gryllus – muzyka z przedstawienia „SOFT SPOT”, Bach JS – „Goldberg Variations, BVW: Variation XXX. Quodibet i Aria da capo” (wykonanie: Beatrice Rana), balet „Śpiąca królewna”, wariacja „Kwiat bzu” oraz słowacka pieśń ludowa; produkcja: Adéla Lipavská; wsparcie techniczne: Sebastián Vích, Ján Čief, Jiří Hajdyla; PR manager: Jolana Danková; kierowniczka finansowa: Daniela Řeháková; producent kreatywny: Jiří Hajdyla; partnerzy projektu: Hellerau – Europejskie Centrum Sztuki, Theatre Štúdio Tanca Banská Bystrica, Nová Síť / Art-in-res, festiwal 4+4 Days in Motion, Co.labs, Venuše ve Švehlovce, Moving Station, Nowy Teatr Warszawa; czas trwania: 50 min
Projekt jest wspierany przez Ministerstwo Kultury Republiki Czeskiej, Miasto Praga, Miasto Brno, Państwowy Fundusz Kultury, Krajowy Plan Odbudowy oraz Unię Europejską.


Ceny biletów
Kasa Centrum Kultury
Aktualne godziny pracy kasy znajdują się w zakładce Kontakt.
tel: 81 466 61 40
oraz: 728 474 209
Kontakt mailowy:
kasa@ck.lublin.pl
Bilety dostępne także online
Miejsce
Kontakt
e-mail: taniec@ck.lublin.pl
tel: 81 466 61 46