Przejdź do treści

Valeska, Valeska, Valeska

18:00 - 08.09.2022 - przestrzenie Centrum Kultury - wstęp wolny/zapisy - więcej

Valeska, Valeska, Valeska

18:00 - 08.09.2022 - wstęp wolny/zapisy - więcej

Lubelski Teatr Tańca i Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie zapraszają na otwarty pokaz work in progress najnowszego spektaklu Dominiki Knapik, pt. „Valeska, Valeska, Valeska”. Pokaz będzie podsumowaniem rezydencji artystycznej, która odbywa się w Centrum Kultury w Lublinie.

W spektaklu „Valeska, Valeska, Valeska” w koncepcji i choreografii Dominiki Knapik czwórka tancerzy zaprasza widzów do instalacji performatywnej w przestrzeni na styku kabaretu, cyrku, kinderbalu i wystawy w galerii sztuki nowoczesnej. Punktem wyjścia dla twórców jest życiorys i twórczość Valeski Gert – jej osobliwa, całkowicie oderwana od konwenansów praktyka artystyczna oraz współczesna, niestabilna rzeczywistość. Rozmaite kryzysy od ekologicznego po społeczno-polityczne, napędzane przez konflikty zbrojne wymagają od nas zadania sobie pytania o sens uprawiania sztuki w tak niezrozumiałym świecie. Być może odpowiedzią na niestabilną naturę naszych czasów może być język groteski?

Valeska Gert specjalizowała się w solowych miniaturach tanecznych o solidnej dawce ekscentryzmu, pełnych wyrazistej mimiki. Deformowała w nich rzeczywistość, dążąc do absurdu i abstrakcji, wykorzystując własne ciało jako instrument. Uważana za prekursorkę awangardowego performance’u, jednocześnie nigdy nie weszła do tanecznego mainstreamu.

Twórcy „Valeska, Valeska, Valeska” zbudują kolaż na bazie materiałów dokumentalnych z życiorysu Gert, (i)grając z faktami i wyobrażeniem. To spektakl-kapsuła czasu, bazujący na groteskowej obecności performerów, którzy poruszą ważne tematy, niekoniecznie w poważny sposób.

Tylko kotek będzie ze mną. Umarłam, więc nie mogę go już karmić. Jest głodny. W desperacji zaczyna mnie gryźć Śmierdzę. On już mnie nie lubi. Miauczy głośno tak długo, aż sąsiedzi zauważą i wyważą drzwi…

Koncept, reżyseria, choreografia: Dominika Knapik; Kreacja i performans: Daniela Komędera- Miśkiewicz, Dominika Wiak, Monika Witkowska, Dominik Więcek; Scenariusz i dramaturgia: Patrycja Kowańska; Reżyseria światła, video: Wolfgang Macher; Muzyka: Doministry Dominik Strycharski; Kostiumy: Dominik Więcek;Koordynatorka produkcji: Alicja Berejowska – Perform for change; Produkcja: Fundacja Performa; Partnerzy: Centrum Kultury w Lublinie, Teatr Łaźnia Nowa – Dom Utopii – Międzynarodowe Centrum Empatii, Cricoteka, Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu

Dominika Knapik jest choreografką, reżyserką, tancerką i aktorką. Absolwentką Akademii Sztuk Teatralnych im. St.Wyspiańskiego w Krakowie na Wydziale Aktorskim. Laureatką wielu stypendiów (DanceWeb w 2007 roku, ArtsLink w 2009, a w 2011 roku stypendium Ministerstwa Kultury) i rezydencji artystycznych (m.in. Tanzhaus Düsseldorf). W 2008 roku współzałożyła kolektyw artystyczny Harakiri Farmers, z którym zrealizowała wiele interdyscyplinarnych projektów prezentowanych na festiwalach takich jak: Polska Platforma Tańca, Polish Express III w HAU w Berlinie, Malta Festiwal w Poznaniu czy Bonn International Dance Solo Festival. W 2012 roku zainicjowała przegląd Nowy Taniec w Starym Krakowie, a także współpracowała jako kuratorka dla Krakowskich Reminiscencji Teatralnych. Regularnie współpracuje z ważnymi instytucjami krajowymi i zagranicznymi, takimi jak Narodowy Stary Teatr w Krakowie, Nowy Teatr w Warszawie, Narodowy Teatr w Warszawie, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, MCHAT/Moskwa, Thalia Theater w Hamburgu, Schauspielhaus Bochum czy University of Michigan. Jako choreografka współpracowała m.in. z: Igą Gańczarczyk, Eweliną Marciniak, Mają Kleczewską, Radkiem Rychcikiem, Anną Smolar, Anną Augustynowicz, Pawłem Łysakiem, Janem Klatą, Moniką Strzępką, Pawłem Miśkiewiczem, Remigiuszem Brzykiem, Bartoszem Szydłowskim, Malcolmem Tulipem, Julią Wissert i Olafem Kröckiem. Autorka choreografii do większości spektakli Eweliny Marciniak ( m.in. ”Amatorki”, „Portret Damy”, „Morfina”, „Śmierć i dziewczyna”), ostatnio Der Boxer w Thalia Theater Hamburg (Nagroda Faust), Die Jungfrau von Orleans w Nationaltheater Mannheim i Die Jakobsbücher w Thalia Theater w Hamburgu. W 2015 roku, jako pierwszy choreograf, została nominowana do prestiżowej nagrody Paszporty Polityki w kategorii “Teatr”. Laureatka wielu nagród indywidualnych (m.in. Złotej Maski za Leni Riefenstahl. Epizody Niepamięci, Nagroda Prezydenta Miasta Rzeszowa za choreografię do Portretu Damy, nagroda za choreografię do spektaklu Baba- Dziwo w ramach konkursu Klasyka Żywa 2019) oraz nagród kolektywnych ( Tukan OFF/PPA Wrocław za spektakl „Nie ja”, I Nagroda w Konkursie „Nowe Sytuacje”podczas Fesiwalu Malta w 2008 roku za spektakl ‚keret”). Od 2017 roku pracuje jako reżyserka wystawiając Popołudnie Fauna w Teatrze Rozrywki w Chorzowie, Bang Bang w Teatrze Jaracza w Łodzi, Camp Cataract w Teatrze Słowackiego w Krakowie oraz Babę Dziwo w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. W 2020 roku wyreżyserowała Agon – monodram choreograficzny, którego premiera odbyła się na Festiwalu Boska Komedia w Krakowie. Jej najnowszą pracą reżyserską jest spektakl Tiki i inne zabawy we Wrocławskim Teatrze Pantomimy, który miał premierę w czerwcu 2021.
Styl Dominiki Knapik charakteryzuje się poczuciem humoru oraz swobodnym korzystaniem z różnych dziedzin sztuki. Jego materią są codzienne gesty poddane silnej formalizacji.

BIO

Dominika Wiak – tancerka, performerka, choreografka. Absolwentka Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, PWST w Krakowie. Do jej ostatnich produkcji należy solo MISSPIECE, MANHATTAN współtworzony z Danielą Komęderą-Miśkiewicz oraz STICKY FINGERS CLUB tworzony kolektywnie z Moniką Witkowską, Danielą Komęderą-Miśkiewicz i Dominikiem Więckiem. Współpracowała z Narodowym Teatrem Starym w Krakowie, Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Teatrem Śląskim w Katowicach, Teatrem ROZBARK oraz Krakowskim Centrum Choreograficznym. Brała udział w spektaklach: Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego, Jakuba Lewandowskiego, Eryka Makohona, Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowskiej, Macieja Kuźmińskiego, Radosława Rychcika, Magdaleny Piekorz, Quana Bui Ngoc. Występowała m.in. w: Szwecji, Chinach, Włoszech, Gruzji, Holandii, Ukrainie oraz w Austrii. Jest dwukrotną stypendystką MKiDN i Prezydenta Miasta Krakowa. Obecnie współpracuje z Krakowskim Centrum Choreograficznym.

Dominik Więcek, rocznik 92. – tancerz, choreograf, performer, fotograf mody i stylista. Absolwent PWST w Krakowie – Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, stypendysta Folkwang Universität der Kunste w Essen. Współpracował m.in. z Jackiem Łumińskim, Jerzym Stuhrem, Giorgią Maddammą, Idanem Cohenem, Jeansem van Daelem, Sylwią Hefczyńską-Lewandowską, Erykiem Makohonem, Karoliną Kroczak, Tomaszem Wygodą, Mariuszem Trelińskim i niemiecka grupą Bodytalk (Yoshiko Wakki, Rolf Baum). W latach 2016-2019 tancerz-artysta Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu. Stworzył lub współtworzył spektakle takie jak Bromance, Musica Posthumana, Sicky Fingers Club czy Café Müller. Jego prace charakteryzuje lekkość formy, balansowanie na przecięciu sztuk i gatunków teatralnych oraz zabawa z własnym wizerunkiem. (www.dominikwiecek.com)

Monika Witkowska – tancerka, choreografka, wykładowczyni tańca współczesnego na Akademii Muzycznej w Katowicach. Absolwentka Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie oraz Wydziału Rytmiki Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej IIº w Częstochowie. Stypendystka Wydziału Tańca na Folkwang University of the Arts w Essen oraz Wydziału Teatru Tańca Kibbutzim Collage of Educaton w Tel-Awiwie. Współtworzyła spektakle: „Sticky Fingers Club” (choreografa wraz z Danielą Komęderą, Dominiką Wiak i Dominikiem Więckiem), „Lorem Ipsum” (reż. Paweł Urbanowicz, chor. Vagabond P.C.), „Koncert żałobny na sześciu tancerzy” (koncepcja wraz z Omarem Karabulut, chor. Vagabond P.C.) oraz „Co tu tak dudni” (koncepcja Oscar Mafa, chor. Vagabond P.C.). Współpracowała m.in. z: Jackiem Łumińskim, Maciejem Kuźmińskim, Colleen Thomas, Henrik’iem Kaalund’em, Brian’em Michaels’em, Paulem Bargeto, Wojciechem Mocheniejem, Jerzym Stuhrem, Anną Piotrowską. Obecnie współtworzy niezależny kolektyw artystyczny Vagabond Physical Collectve i jako niezależna artystka współpracuje z Przestrzeniami Sztuki w Katowicach.

Wolfgang Macher – Reżyser świateł austriackiego pochodzenia. W latach 2002- 2010 współpracował z Musical Dome w Kolonii („We will Rock You’’, „Spamalot’’, „Hairspray’’). Od 2011 roku związany z teatrem Schauspielhaus Bochum, gdzie tworzył światło w spektaklach takich reżyserów jak m.in. : Jan Klata („Ameryka’’, „Zbójcy’’, „Hamlet’’, „Zbrodnia i kara’’), Jan Neuman („Die ehe der Maria Braun’’, „Wassa Żeleznowa’’, „Don Carlos’’, „Niebezpieczne związki’’), Barbara Hauck („Rabbit, Rabbit’’, „Kobiety na skraju załamania nerwowego’’, „The Slurb- A Week Full of Saturdays’’), Barbara Bürk („Hans in Luck’’), Agnese Cornelio („Śmierć komiwojażera’’), Fabian Gerhardt („Łuk triumfalny’’), Julia Wissert („2069”), Tom Schneider/ Sandra Huller („Hydra”), Sue Buckmaster („The Incredible Tale of the Robot Boy”), Oliver Frljić („Hańba”). W ostatnich latach współpracował również z polskimi twórcami: Remigiuszem Brzykiem („Kariera Arturo Ui” w Teatrze Słowackiego w Krakowie), Dominiką Knapik („Baba-Dziwo” w Teatrze Szaniawskiego w Wałbrzychu, „AGON” w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie oraz „Tiki i inne zabawy” we Wrocławskim Teatrze Pantomimy), a także z Malcolmem Tulipem („Night and Day” w Arthur Miller Theatre na Uniwersytecie Michigan). (wolfgangmacherdesign.com)

Alicja Berejowska – menedżerka kultury, producentka działająca na polu teatru, nowej choreografii i performansu, specjalistka PR i komunikacji z ponad 10-letnim doświadczeniem. Inicjatorka Perform for Change – kolektywnej agencji działającej na rzecz zrównoważonego rozwoju, ekologii i różnorodności w sztukach performatywnych. W pracy zawodowej zorientowana na współpracę transgraniczną, zrównoważoną wymianę artystyczną sektora sztuk performatywnych oraz wspieranie rodzimych choreografek produkcyjnie i menedżersko. Aktualnie współpracuje m.in. z Magdą Jędrą, Martą Ziółek, Dominiką Knapik. W latach 2018-2022 koordynatorka Polskiej Sieci Tańca, 2015-2019 producentka i koordynatorka międzynarodowego festiwalu tańca współczesnego Warsaw Dance Days. Stażystka Art Stations Foundation – programu performatywnego Stary Browar Nowy Taniec. Równolegle realizowała kampanie PR i CSR dla największych marek i organizacji. Absolwentka kulturoznawstwa ze specjalnością teatr i performans, dziennikarstwa i komunikacji społecznej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza) oraz kursu kuratorskiego i komunikacji w tańcu i sztukach performatywnych (Berliński Uniwersytet Sztuk Pięknych). (www.performforchange.eu).

Premiera spektaklu dofinansowana jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego Zamówienia choreograficzne 2022, finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Ceny biletów

wstęp wolny/zapisy

Kasa Centrum Kultury

Aktualne godziny pracy kasy znajdują się w zakładce Kontakt.

tel: 81 466 61 40
oraz: 728 474 209

Kontakt mailowy:
kasa@ck.lublin.pl

Bilety dostępne także online

Zapisy:

Osoby chętne do wzięcia udziału w work in progress proszone są o wysłanie zgłoszenia na adres mailowy: taniec@ck.lublin.pl

Spektakl zostanie zaprezentowany na 27 Międzynarodowych Spotkaniach Teatrów Tańca w 2023 roku.

Miejsce

przestrzenie Centrum Kultury

Centrum Kultury w Lublinie
ul. Peowiaków 12
20-007 Lublin

Zobacz wskazówki dojazdu

Kontakt

Lubelski Teatr Tańca

e-mail: taniec@ck.lublin.pl
tel: 81 466 61 46

Valeska, Valeska, Valeska

08-09-2022 - wstęp wolny/zapisy - więcej

Akceptuje postanowienia regulaminu.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl