Więcej światła!: Oświecenie bez encyklopedystów. Jak ludowe utopie i bezpaństwa uwolniły naszą wyobraźnię
Więcej światła!: Oświecenie bez encyklopedystów. Jak ludowe utopie i bezpaństwa uwolniły naszą wyobraźnię
„Więcej światła!” to cykl dyskusji, poprzedzający 28. edycję Festiwalu Konfrontacje Teatralne. Podczas spotkań będziemy zastanawiać się nad „świetlistą” rolą, jaką może pełnić sztuka w rzeczywistości obecnych kryzysów.
Czy Oświecenie wymyślili encyklopedyści? Czy ideę idealnego społeczeństwa zawdzięczamy Tomaszomi Moore’owi? A może jednak bohaterowie zachodniej wersji historii filozofii skądś czerpali inspiracje?
Antropolog David Graeber i archeolog David Weingrow dowodzą jak wiele europejskie Oświecenie zawdzięczało kolonialnej ekspansji i jej produktowi ubocznemu, czyli kontaktom z intelektualistami ludów, które padły ofiarą europejskiego podboju. Ale wizje lepszego, prawdziwie sprawiedliwego świata nie zawitały do Starego Świata dopiero wraz z „Odkryciem Świata Nowego”. Wystarczy odwrócić perspektywę opowieści historycznej i spojrzeć na nowożytną i wczesnonowoczesną Europę z „żabiej perspektwy”, od strony społecznych dołów – chłopów, biedoty miejskiej, ludzi gościńca wszystkich płci i każdego wieku, by znaleźć miejsca gdzie biło źródło myślenia przekraczającego granice politycznego i ekonomicznego status quo. Jego elementy możemy odczytać w zachowanych słowach, hasłach i kulturowych osadach naniesionych przez wieki wojen chłopskich, rebelii miejskich, ucieczek do złych panów i antypańszczyźnianych buntów. Równie dobrze znajdziemy je w codziennej kulturze biednych i poniżonych, która stanowiła nie tylko formę dostosowania do świata opartego na zniewoleniu, ale też ramę i medium dla nieskończonej ilości sposobów stawiania oporu i budowania wyobraźni społecznej społeczności plebejskich. Znajdziemy je wreszcie w tych – wcale nie tak nielicznych – miejscach, gdzie ludowi uchodźcy budowali swoje własne społeczeństwa.
Jakie zatem było Oświecenie widziane od dołu? Oświecenie bez encyklopedystów. Czego chcieli ludowi buntownicy? Czy i jakie mieli ideały społecznej sprawiedliwości? Co myśleli o religii, kościele i własności? Jak praktycznie realizowali swoje marzenia o lepszym świecie, gdy tylko mieli do tego sposobność? I wreszcie, co to takiego Kukania? O tym wszystkim porozmawiamy z antropologiem Michałem Rauszerem, badaczem kultury i źródeł siły klas podporządkowanych.
dr hab. Michał Rauszer – antropolog z Uniwersytetu Warszawskiego, autor książek „Homo frajer”, „Bękarty pańszczyzny”, „Siła podporządkowanych” i wydanego ostatnio „Ludowego antyklerykalizmu”.
prowadzenie: Przemysław Wielgosz i Piotr Pękala
Ceny biletów
Kasa Centrum Kultury
Aktualne godziny pracy kasy znajdują się w zakładce Kontakt.
tel: 81 466 61 40
oraz: 728 474 209
Kontakt mailowy:
kasa@ck.lublin.pl
Bilety dostępne także online
Miejsce
Centrum Kultury w Lublinie
Peowiaków 12
20-007 Lublin
Zobacz wskazówki dojazdu
Kontakt
e-mail: konfrontacje.lublin@gmail.com
tel: 81 466 61 19/20