Lubelski Teatr Tańca zaprasza do udziału w warsztatach dla choreografów, tancerzy i muzyków, prowadzonych przez Martę Zawadzką. „Dalcroze nieodkryty – Laboratorium” to projekt badawczy, realizowany głównie przez warsztaty / wykłady performatywne z udziałem tancerzy współczesnych, mający na celu przybliżenie metody Emila Jaques-Dalcroze’a.
Metoda ta, powszechnie znana jako RYTMIKA, będąca cielesnym doświadczaniem muzyki, jest jedną z ważniejszych metod wykorzystywanych w procesie edukacji muzycznej, a także jest doskonałym „narzędziem” do świadomej pracy z muzyką dla współczesnych tancerzy i choreografów.
RYTM nadaje sens i formę wszelkim przebiegom dźwiękowym. RYTM i RUCH są ze sobą silnie związane: każdy RUCH ma swój RYTM, RYTM jest ruchem samym w sobie. Odczucie RUCHU możliwe jest jedynie przez doświadczanie go własnym ciałem.
Rytmika to podstawa całej metody, która przede wszystkim polega na odtwarzaniu przebiegu muzycznego poprzez ruchy ciała. Z założenia rytmika nie zajmuje się ani warsztatem muzycznym, ani techniką ruchu samą w sobie, polega przede wszystkim na uwidocznieniu relacji człowieka i jego stosunku do muzyki. Elementami muzyki, które najbardziej oddziałują na ruch ciała są rytm, tempo i dynamika. Realizacje ruchowe odzwierciedlające w muzyce nie tylko przebiegi rytmiczne, ale też dynamikę, tempo, artykulację, kierunek linii melodycznej Dalcroze nazwał plastyką ożywioną (plastique animèe).
Emil Jaques-Dalcroze – muzyk, kompozytor, pedagog – żył na przełomie XIX i XX w. Działalność Dalcroze’a przyciągała artystów różnych dziedzin, a on sam – dzięki nowatorskiemu spojrzeniu na ruch – wymieniany jest w historii tańca jako jeden z ważniejszych jego reformatorów.
prowadzenie: Marta Zawadzka – tancerka, choreograf, pedagog, teoretyk tańca, muzyk. Absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu. Stypendystka Prezydenta Miasta Torunia, Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2018 r.). Współpracuje z teatrami instytucjonalnymi i niezależnymi. Prowadzi regularne zajęcia z tańca współczesnego również warsztaty: z tańca współczesnego, plastyki ruchu, świadomości ciała. Współpracuje z wieloma placówkami kulturalno-edukacyjnymi i organizacjami pożytku publicznego. Autorka artykułów nt. tańca. Członek zarządu Polskiego Forum Choreologicznego.